Brev
Ensomheden
Hey så ja. Men kusine skulle lægge sin lille søster hos mig og jeg troede at hun også skulle være sammen med mig fordi hun er den eneste som jeg har til ven og som jeg snakker ret meget med.
Men der hun var kommet sagde hun at hun ikke gider at være hos mig fordi hun skulle ud med sine venner og hun har mange venner og ik ligesom mig.
Men ja der hun gik sagde hun ikke en gang farvel til mig og jeg stod der foran hende og var ved at dø af smerten i min mave fordi jeg ikke havede rigtigt nogen at være sammen med.
Også fake smilede jeg til hende og sagde hyg jer også gik hun. Altså der er ik rigtigt noget serligt med det her men det er bare at jeg ikke har nogen at være sammen med og jeg ka ikke finde ud af at kommunikere med andre mennesker og jeg føler mig ret ensom når jeg er sammen med andre fordi jeg ved ikke vad jeg skal sige.
Så tænker de at jeg er mærkelig fordi jeg ik siger noget og vis jeg siger noget så siger de hvorfor jeg er så mærkeligt altså jeg hved ikke en gang vad jeg skal gøre for at være lidt mere sociale for at få nogen venner.
Og mit problem er at jeg ikke åbner mig selv for andre vis jeg ikke stoler på dem altså jeg ved ikke om det er et problem. Men jeg føler at det er så synd for mig at jeg ikke har nogen venner fordi jeg er virkelig sød men mod alle.
Det eneste er at jeg ikke er så god til at lave venner og er bange for at åbne mig selv for andre. Og det er derfor jeg føler mig så ensom. Altså det er som om ensomheden ælder mig når jeg er på min seng om aften altså fordi jeg tænker på alle mine klasse kamereter der er ude sammen og de hygger sig og det hele også er der mig som bare sider der på senge og græder og som er mega ked af det.
Og jeg fortæller det til ingen, jeg holder alt for mig selv fordi jeg er bange for at jeg i oven købet bliver mobet og det ville jeg ikke have.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Når jeg læser dit brev, er det tydeligt, hvor hård ensomheden føles for dig. Du beskriver det så godt, når du skriver, at du var ved at dø af smerten i min mave fordi jeg ikke havede rigtigt nogen at være sammen med og når du skriver, at det er som om ensomheden ælder mig.
Jeg ved, at ensomhed gør rigtig ondt. Du beskriver smerten rigtig tydeligt.
Det er sådan med ensomhed, at den på en måde skal bekæmpes. Den kræver nogle kræfter at komme af med. Og de kræfter skal du prøve at finde inde i dig selv.
Det er kræfter, der skal hjælpe dig til at række ud mod nogen. Også selvom du bliver genert. Eller ikke ved, hvad du skal sige.
Der findes et sted, som hedder Ventilen. Det er et sted for ensomme unge, som dig. Prøv at se mere her.
På Ventilen er der forskellige tilbud man kan melde sig til. Og de frivillige, der arbejder der, er selv unge, der ved, hvad der skal til for at bryde ensomheden. De arrangerer forskellige aktiviteter, så der er noget at være sammen om. På den måde er det ikke så overvældende at møde nye mennesker.
Ventilen er for unge på 15 år. Du er 14 – men måske er du snart 15? Så kan det være, at du skulle overveje at besøge Ventilen.
Hvis der er lang tid til, du fylder 15 – så gør noget andet allerede nu. Begynd at fortælle om din ensomhed. Fx til din kusine.
Sig fx at du har det svært med at være så meget alene. Og spørg om hun derfor vil hjælpe dig med at møde nogle nye mennesker. Og støtte dig i at prøve at række ud.
Sammen kan I måske se på Ventilens hjemmeside og få nogle råd til hvilke små nye skridt, du selv kan tage.
Mange unge finder fællesskaber uden for skolen. Fx til fritidsaktiviteter. Mon der er noget, du kunne tænke dig at gå til? Det kunne være alt lige fra sport, madlavning, kunst, vandreture osv. Prøv at se, om der ikke er en spændende aktivitet i nærheden, du kunne begynde til.
Endelig tror jeg, det vil være godt for dig også at tale med dine forældre og dine lærere om ensomheden. Ensomhed er en alvorlig ting, som det er vigtigt at få hjælp til.
Ligesom du skal øve dig i at gøre noget nyt og møde nye mennesker, så skal din klasse, dine forældre og dine lærere også gøre noget nyt ved at invitere dig med til ting, opfordre dig til at være med og åbne sig op. Men de kan kun gøre noget det, hvis de ved, hvordan du har det.
Vil du have mod på at vise dine forældre og dine lærere dit brev og mit svar? Så de kan se, at du allerede har gjort noget for at få hjælp? Og sammen kan I prøve noget af det af, jeg foreslår.
Det kan godt være, at det ikke lykkes dig lige med det samme at få nogle venner eller bryde ensomheden. Men giv ikke op. Du skal nok øve dig lidt – ligesom man skal med alt andet ny. Så skidt pyt med, at du bliver rød i hovedet, nervøs eller ikke lige får sagt det, du havde planlagt. Prøv igen og ros dig selv for at have forsøgt. Det er nemlig ret godt gået!
BørneTelfonen har lavet en ret fin side om ensomhed. Du kan se mere her. Hør også vores podcast om ensomhed, som du finder her.
Jeg håber, at mit svar har givet dig mod til at række mere ud. Jeg tror, at du kan mærke, at det er nu, du skal gøre noget! Der er ingen grund til at vente. Så spring ud i det. Beslut dig for at prøve i hvert fald et af mine råd – også selvom du bliver nervøs.
Jeg sender dig energi og tro på, at det nok skal lykkes for dig.
Held og lykke
Kærlig hilsen
BørneTelefonen