Brev
Ensomhed, stress, tilliden og selvværdet.
Hej, jeg er en pige på 13.
Jeg har det virkeligt svært fortiden og ved ik hvad jeg kan gøre.
Jeg flyttede skole for 1år siden. Og startede så i en ny klasse, hvor der inden var gået 9 – 10 personer ud (fordi de skulle starte på en eller anden sportsskole)
Da jeg startede i klassen sammen med en anden pige (lad os kalde hende “N”) der var vi så 7 piger i klassen. Det endte med at en af pigerne gik ud og flyttede til en anden skole.
Så gik der ik lang tid før at “N” så også gik ud af klassen. Så nu er vi 5 piger, og er ialt 13 personer i HELE klassen.
Jeg synes det er rigtig rigtig svært fordi at jeg føler ik helt jeg passer ind, og har måske bare en lidt anerledes humør og måde at opføre sig på. Det er især rigtig svært fordi jeg føler mig virkelig alene og det har jeg været i næsten 2år nu.
Jeg har været mest sammen med en af pigerne fra klassen mange gange, men nu er det som om at hver gang vi er sammen siger hun ikke noget eller kommer ikke med ideer til hvad vi kan lave, hvis jeg kommer med nogle ideer, for man bare et “hmm eller arrhh” og det gøre at jeg føler at vi ikke har det sjovt sammen mere.
Jeg har kun kendt hende i 1år men føler bare at jo bedre jeg kender hende, jo mere indser jeg at…vi bare meget forskellige (ik at der er noget galt med at være forskellige og det vil være kedeligt hvis vi allesammen var ens)
men…ja..jeg har ik rigtigt nogle at være sammen med efter skole eller i fritiden overhovedet. Jeg har det svært med mig selv og tænker meget på hvad folk tænker om mig osv.
Nogle gange kan jeg blive helt underlig af at snakke med folk, altså jeg ved ik hvad jeg skal gøre af mig selv og så bliver jeg nervøs om hvad de tænker eller om jeg gøre noget forkert…
hver dag jeg kommer hjem fra skole er jeg endelig bare sur, træt og ked..jeg går rundt og føler mig helt Tom inden i. Jeg har snakket med sundhedsplejersken på skolen, og skal snakke med hende igen om noget tid.
Jeg går ikke til nogen sport, men mine forældre mener det vil være godt at komme ud og gå til noget som man er fælles om. Jeg synes bare det er svært, fordi jeg bliver usikker og mærkelig.
I sommerferien skal jeg på noget “Camp” som forhåbenligt kan hjælpe mig og mit selvværd. Jeg føler mig bare anerledes i forholdt til alle andre børn i dagens ungdom..
Følte bare lige jeg havde brug for at komme ud med noget..
Kh den underlige pige.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige pige
Tak for dit brev. Du beskriver meget klart, hvad der sker i dit liv for tiden. Som jeg kan læse, så virker det til at være noget du tænker meget på og bliver ked af det over. Så jeg vil rigtig gerne prøve at komme med nogle gode råd til dig.
Du skriver, at du føler du ikke passer ind, føler dig anderledes og har følt dig alene i næsten 2 år. Det er også lang tid, og det lyder ikke rart at have det sådan.
Det kan være rart at huske på, at alle mennesker er forskellige. Nogle er udadvendte og snakker meget, mens andre bedst kan lide at være for sig selv. Nogle kan også godt lide at fjolle og grine meget, mens andre har det bedst med at være stille og rolige. Uanset hvad, så er man OK som man er.
Hvor er det sejt og modigt, at du både har snakket med sundhedsplejersken og dine forældre. Mon du kunne mærke, at det var rart og lettende at snakke om det, du synes var svært? Jeg synes også, at det er en rigtig god idé, at snakke med sundhedsplejersken igen.
Du skriver, at du tidligere var meget sammen med en pige fra klassen. Men at I ikke så tit mere, og du har fundet ud af, at I måske er forskellige. Som du selv skriver, så det ok at være forskellige. Det vigtige er, at I kan lide at være sammen. Mon du har tænkt på, om du stadig har lyst til at være sammen med hende?
Hvis du har mod på det, så kan du prøve at snakke med hende om det. Du kan måske spørge, om hun stadig har lyst til at ses, som I gjorde tidligere? Du kan måske også prøve at spørge, hvad hun har lyst til at lave, når I ses? Hvad tænker du om det?
Du skriver, at du ikke har nogle at være sammen med i fritiden efter skolen. Du skriver også, at dine forældre har forslået dig at starte til en sport. Det synes jeg er en rigtig god idé. Hvis sport ikke lige er dig, så er der mange andre ting, som man kan gå til: Tegning, musik, drama, sprog, gaming … måske du kunne lede efter noget, som interesserer dig?
Der kan du måske finde nogen andre at snakke med og måske få nye venner. Det lyder nemlig også rigtig godt, at du skal på Camp i sommerferien.
Du skriver, at du nogen gange kan blive nervøs af at være sammen med andre, og måske ved du ikke helt hvad du skal gøre af dig selv? Det ved jeg, at andre børn og unge også nogle gange kan føle. Så du er ikke alene. Men heldigvis er det noget, som man kan øve sig på.
Hvis du har lyst til, at få flere venner i skolen eller til en fritidsaktivitet, så kan jeg komme med nogle råd til hvad du kan gøre:
Du kan prøve at tage initiativ til at tale med nogen, så du virker åben og imødekommende. Det kan både være til en, du allerede kender, eller en, som du ikke har talt med før.  I skolen kan du for eksempel prøve at sætte dig ved siden en ny i timerne? Måske er der er et sjovt spil eller en leg de andre laver i frikvarteret, som du kan være med til? Hvad tænker du om det?
Det er ofte en god idé, at starte en samtale ved at spørge andre om noget, fordi spørgsmål virker høflige, og de fleste kan godt lide at fortælle om, hvad de kan lide. Som eksempel kunne du spørge: ”Hvad kan du lide at lave, når du har fri?”, ”Hvad kan få dig til at grine?” eller ”Hvad laver du, hvis du gerne vil slappe af?”
Du kan finde på dine egne spørgsmål, som du kan have klar, næste gang, du har mulighed for at tale med nogen. Du kan øve dig på nogle spørgsmål, mens du er alene, så de virker naturlige for dig at stille, når du står foran andre. Du kan også få og give råd til small-talk på siden her. Det vigtige er, at du er dig selv og tror på dig selv. Mon det er noget du kan bruge?
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Uanset hvad, så er du velkommen til at skrive ind igen, eller ringe/sms’e til BørneTelefonen på 116111.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen