Brev
Ensomhed og lavt selvværd
Køre BørneBrevkasse
Jeg er en pige på 15 år, der føler mig ensom, hvilket nok grunder i mangel af selvtillid og lavt selvværd. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal forklare det ordentligt, men jeg håber, i vil forstå det.
Jeg har altid haft masser af venner, og det har jeg for så vidt stadig. Men her det sidste års tid, måske halvandet, føler jeg mig mere og mere ensom og uønsket.
Jeg sammenligner mig selv med mine venner, og jeg kommer altid frem til konklusionen, at jeg ikke er ligeså god som dem.
Jeg synes hverken, jeg er specielt pæn. sød, interessant, klog eller sjov. Og når jeg kommer frem til den konklusion, tænker jeg også: Hvorfor skulle nogle ville vælge mig frem for så mange andre? Ikke at jeg nogensinde kunne finde på at sige det til nogen.
Men det får mig til at føle mig uønsket og dermed også ensom. Ensomheden rammer specielt, hvis jeg ikke laver noget et par dage i træk eller en weekend, og mine venner laver en hel masse. Jeg føler, at deres sociale succes er min fiasko. Også selvom det var mig, der lavede en hel masse sidste weekend.
Jeg har også tænkt lidt over, om min skade kan have noget at gøre med det. Normalt går jeg til min sport 3-5 gange om ugen plus en del arrangementer. Men har ikke kunne spille de sidste par måneder og vil ikke kunne spille de næste mange. Det har nemlig kun gjort ensomheden værre, da en stor del af mit sociale liv jo ligger i dvale. Og dem fra sporten, ser jeg ikke så ofte, da de bor langt væk.
Nåmenaltså, det, jeg egentlig vil frem til med dette brev, er, om det er normalt at føle sådan i min alder, og om det er noget jeg selv kan gøre noget ved? Jeg håber i vil forstå mit problem. Selvom det måske ikke umiddelbart lyder så slemt, vil det betyde alverden for mig, hvis I kan hjælpe.
Knus
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Hvor er du god til at forklare, hvordan du har det. Jeg kan godt forstå, du er træt af at føle dig ensom og uønsket.
Du spørger, om det er normalt at føle som du gør i din alder. Til det kan jeg kun svare ja. Jeg har snakket med mange unge, der beskriver nogle af de samme følelser som dig. Du skriver, at du har haft mange venner – og faktisk stadig har dem. Det lyder rigtig dejligt. Men selvom man har venner omkring sig, er det ikke unormalt at føle sig ensom alligevel. Man kan nemlig komme til at sammenligne sig med dem, som du også beskriver.
Men måske man kan prøve at tænke, at nogle af dine venner også sammenligner sig selv med dig? Måske misunder de dig, når du har weekender med en hel masse ting? Det kan tænkes, at dine venner også har weekender uden helt så mange planer – men måske ikke snakker så meget om det. Jeg tror, det er meget normalt ikke at lave lige meget i hver weekend. Nogle gange kan det endda være meget rart at slappe af derhjemme, læse en bog, se en film med sin familie eller noget helt fjerde. Nogle gange kan det også være rart at være sammen med nogen uden at lave så meget. Gør du mon det med de dine venner?
Du skriver også, at følelsen af at være ensom og uønsket er blevet større det sidste års tid. Nu ved jeg ikke, hvornår du fik din skade, men den kan sagtens have noget med følelsen at gøre. En skade kan vende op og ned på ens hverdag, hvis man er vant til at bruge meget tid på at dyrke sport. Det kan være svært at gøre noget ved en skade, så man kan komme hurtigt i gang igen – tit handler det om tid. Men jeg tænker på, om der mon er mulighed for stadig at komme med til det, der bliver arrangeret, selvom du ikke kan være med til træningen? Det kan være svært at få set folk, hvis de bor langt væk. Men hvordan mon det ville være at besøge en af dem en weekend og måske bruge lidt mere tid sammen?
Til sidst kommer jeg til at tænke på, om du har delt dine tanker med nogen? Du skriver, at der er nogle af tingene, du ikke kunne finde på at dele. Men kunne der være nogle af tingene, der ville være okay at snakke om? Måske går dine veninder rundt med nogle af de samme tanker. Eller måske kan din mor eller far genkende nogle af følelserne, fra de selv var unge.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Du har været rigtig god til at sætte ord på dine tanker, og du virker til at have lysten til, at det skal blive anderledes. Det tror jeg som sagt godt på, at det kan. Både med tiden, og hvis du får delt dine tanker og talt med nogen om det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen