Ensomhed og kedsomhed fylder for meget i mit liv!

Hej.

Jeg er en pige på 14 år som keder sig og jeg er så ensom.

Jeg har to veninder. en i min klasse og en der bor der hvor jeg flyttede fra for lidt siden. Jeg har kun leget med de to i over et år og den jeg går i klasse sammen med syntes at vi er for meget sammen.

Min far bor i byen N. og Min mor er flyttet til byen V. grundet økonomien og min far. Jeg syntes der er så hårdt at stå op kl lidt i 6 hver anden uge/morgen og kan aldri falde i søvn om aften hos min mor. Det er hårdt at tage toget en time hver vej hver anden uge hos min mor og jeg syntes ikke der rigtig er nogle mening mere med at tage toget så langt til skole når ens bedste veninde ikke gider en og jeg allerede har det svært med min familie.

Min mor og far har det ikke så godt sammen og jeg kommer altid i klemme. Min mor er den følsommeste så jeg helt naturligt kommet til at tage voksen pladsen og trøste min mor. Jeg har mange mange mange! Gange snakket med læger og psykologer om ensomhed og min voksenplads, men jeg rykker mig kun meget langsomt bedre.

Jeg kommer hjem hver dag alene og spiller iPad og lave lektier. Jeg er træt af at lave de samme ting dag ud og dag ind!

Jeg har en hund en part på en pony og marsvin som jeg på en måde bruger til mine eneste rigtige venner som er til at stole på og altid er glade.

Mig og min mor viser meget tydelige stemninger som min hund meget følsomt kan mærke og begynder straks at reagere som et meneske som vil trøste, bringe glæde og tryghed.

Min far siger også at det ikke bare er nok at have dyre venner men også meneskevenner, men der er ingen jeg kan stole på mer.

Jeg er også blevet moppet og har haft ubetydelige dumme veninder som har svinet mig til.

Håber virkelig at i vil hjælpe for Det eneste jeg vil er bare at have nogle venner der er til at stole på og nogle ideer til at få et mere spændene liv.

Kh mig 😕

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig

Tusind tak for dit meget ærlige og modige brev, hvor du fortæller om, hvordan du har det og om, hvordan det er at være dig. Du er virkelig god til at fortælle mig, hvad det er, der er svært og både hvorfor og hvordan det påvirker dig. Det synes jeg er virkelig flot.

Det lyder som om, at du er god til at passe på andre, og du bekymrer dig rigtig meget om, hvordan andre har det. Du fortæller, at dine forældre er skilt, og at du bor hver anden uge hos din mor i en anden by. Som jeg læser det, så lyder det som om, at det også fylder lidt for dig, det her med at bo to steder, og at det er hårdt med den ekstra rejsetid til og fra skole eksempelvis. Det kan jeg godt forstå.

Du fortæller også, at det er noget som du har talt med både læger og psykologer om. Altså, at det også er vigtigt at passe på dig selv i den klemme mellem dine forældre. Det er jeg glad for at høre, at du har og samtidigt kan jeg godt forstå, at det er svært at skulle acceptere, at de ændringer du har arbejdet så hårdt med, tager så lang tid at rykke og gøre til en del, af det at være dig.

Det er desværre rigtig hårdt og også rigtig svært faktisk at ændre på de ting, vi gør. Men bare det, at du er i gang med det, fortæller mig faktisk, at du er enormt stærk, og at du også har en tro på, at det er det, der skal til. Du fortæller du langsomt rykker dig til det bedre, jeg kan godt fornemme du ville ønske det gik hurtigere, men det går fremad og det er vigtigt at fokusere på. Vigtigt du er tålmodig med dig selv, det tager tid. Men fortæl endelig psykologen at du synes det går langsomt, og hvilke følelser og tanker du går med.

Du skriver, at du har to gode veninder, som du har været meget sammen med. Det er da virkelig godt, at du har dem. Men selvfølgelig kan det være sådan, at man i en periode har lyst til også at lave andre ting, og det kan være svært at forstå. Men det har ikke nødvendigvis noget med dig at gøre, det kan også være andre ting i hendes liv, som gør at det er sådan lige nu. Måske kunne du tale med hende om det?

Dejligt du har dyr i dit liv, de kan netop som du beskriver være gode venner og være støttende. Men som din far siger, er det også vigtigt at have nogle gode veninder at være sammen med. Måske du sammen med en af dine forældre kan få lidt hjælp til at invitere en eller et par stykker med hjem, så I kan hygge jer efter skole. Måske I kan lave en filmaften, hvor I også får mulighed for at lære hinanden lidt bedre at kende og kan få snakket lidt mere sammen. Det kan også tænkes du går i klasse med andre, hvis forældre er skilt og I kan tale lidt sammen om dette?

En mulighed for at danne venskaber, kan også være at starte til noget i fritiden? Jeg kan læse du er glad er for dyr, så måske du kunne gå til ridning eller hvad du har interesse i? Der er mange børn og unge, som har finder rigtig gode venner via en fritidsaktivitet, hvad tænker du om det?

Det er rigtig vigtigt, at du får talt med nogen om, hvordan du har det lige nu. Måske er der en sød lærer på din skole, som du stoler på, og som er god at tale med. Du kan vise din lærer dit brev og evt mit svar, som en måde at komme i gang med at tale om de svære ting på – hvis det kan hjælpe dig. Det er i hvert fald noget, som jeg hører fra andre, fungerer godt og som en slags støtte.

Jeg synes også det ville være rigtig godt, hvis du kunne tale med dine forældre om det. Så de også bedre kan hjælpe dig. Måske kan din lærer hjælpe dig med at tale med dine forældre om det, og på den måde hjælpe dig med at forklare dem, hvad det er, der er svært for dig.

Og jeg tænker også, at det måske kan være en idé at tale med dem om, hvordan det er for dig at bo hos dem. Måske er det bedre for dig i periode at bo mere hos din far, så du slipper for den lange transporttid. Og måske er det bedre for dig at bo mere hos din mor, og så evt skifte skole.

Det er kun dig, der kan mærke, hvad der er den bedste løsning for dig. Måske bliver det også bedre bare af at tale med dem om det igen. Måske får de en bedre forståelse for, hvordan det er at være dig. Men i hvert fald kan det give dig lidt ro på alle de tanker, du går rundt med og de bekymringer, som du har.

De kærligste tanker og kram fra BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.