Ensomhed og frygt.

Kære bb.

Jeg er en pige på 14 år som er utrolig ensom.

Det startede i ca. 3 klasse, og nu går jeg i 8… Jeg blev førhen mobbet af en pige på min gamle skole, hun kaldte mig grimme ting og bagtalte mig. De andre i klassen så bare på og gjorde ikke noget.

Nu har jeg som sagt flyttet skole.. Men føler mig stadig isoleret og ensom. Jeg føler jeg har prøvet alt! Men ingenting virker 🙁 Og det eneste jeg får at vide er at jeg ikke prøver nok.. At jeg ikke prøver at få det til at fungere.

Forleden dag mistede jeg min bedste veninde. Hun ville hellere være sammen med hende der mobbede mig. Så nu er jeg helt alene. Ingen venner.

Min familie “prøver” at forstå, men det gør de ikke!

Det er lige før jeg ikke ser en grund til at leve… Men hvorfor? Jeg vil ikke være selvisk og bare forlade de andre, jeg VIL kæmpe! Det er bare svært, når intet går ens vej.

Og det hjælper ikke at jeg måske har en alvorlig sygdom… Dog ikke livsfarlig. I dag fik jeg taget en blodprøve.. Og får nok svar om et par uger..

Men sagen er den, at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre. Please hjælp mig.. 🙁

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 14 år.

Det er dejligt at høre, at du har kampgejst, og at du ikke giver op. Det er et vigtigt udgangspunkt, når man gerne vil ændre noget. Den kampgejst er klart en egenskab, du skal tage med dig videre i livet, den vil kunne hjælpe dig i alle mulige situationer.

Jeg kan godt forstå, du blev ked af det, da din veninde hellere vil være sammen med hende, der mobbede dig. Tror du, det er muligt for din tidligere veninde at være veninder med jer begge? I behøver jo ikke alle tre være sammen på samme tidspunkt? Det skal selvfølgelig også kun være, hvis du er interesseret i stadig at være veninder med hende. Men jeg tænker, at man sagtens kan have flere forskellige veninder, uden at man alle sammen behøver være veninder.

Jeg kan godt forstå, at det må være frustrerende at få at vide, at du ikke prøver nok. For det er ikke dit ansvar alene! Nogen gange, når man har været udsat for mobning, så kan man være rigtig bange for, at det sker igen. Når man er bange for det, så kan man helt uden man tænker over det komme til at holde sig tilbage i fællesskaber. Det er helt naturligt, at man gør det.

En idé kunne være, hvis du prøver at skrive ned på et stykke papir, de ting du føler du gjort for at komme mere ind i fællesskabet i klassen. På den måde får du et overblik over, hvad du har gjort, og måske kan det give dig nogle nye ideer til, hvad du selv kan gøre.

Hvis du skriver sådan et stykke papir, kunne du vise det til din lærer. Så vil din lærer bedre kunne se alle de ting, du har gjort. Din lærer vil også bedre kunne hjælpe dig, med nye ideer til, hvordan du kunne komme mere med i klassefællesskabet på den måde.

Du skal huske på, at det er lærernes ansvar, at eleverne har det godt i skolen. Så det er vigtigt, at du bliver ved med at snakke med din lærer om det.

Har du mon nogle fritidsinteresser? Eller et eller andet sport, teater eller lignende du kunne finde på at starte til. I mange foreninger kan man finde nogle rigtige gode venner, og man har helt naturligt noget til fælles. Det tænker jeg kunne være en god idé, så du kunne møde nogle andre unge mennesker uden for din skole.

Jeg er ked af at høre, at du måske har en alvorlig sygdom. Det kan også få en til at føle sig endnu mere ensom, når der sker sådan nogle store ting i ens liv. Tror du, at din tidligere veninde fra din nye skole ville have lyst til at snakke med dig om det? Det kan være rart at snakke om ens bekymringer med nogen, der kender én godt. Ellers håber jeg, du vil tale lidt med dine forældre eller en anden fra din familie om det.

Jeg vil ønske dig held og lykke. Husk din kampgejst!

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.