Brev
Ensomhed og dagdrømmer
Hej.
Jeg er en dreng på 13 år og jeg er ensom.
Jeg spiller meget computer nogen gange med nogen fra klassen men ikke sammen med dem.
Jeg er bange for at de andre ikke gider være sammen med mig så jeg spørge ikke om de vil være sammen med mig.
I skolen snakker jeg med dem men har ikke en rigtig god ven.
Jeg er okay i skolen men får altid at vide at jeg dagdrømmer for meget og har været til skolepsykolo og min mor har talt mange gange med min lære.
Min mor er osse ked af det da der tit går lang tid mellem jeg er sammen med nogen.
Hende psykologen sagde at jeg var deprimeret og gav for let op over for ting men mere er der ikke sket.
Håber at i vil hjælpe mig da jeg bare bliver mere ensom og fordi jeg ikke har det så godt er jeg osse blevet meget tyk synes jeg.
Det er svært at skrive hvordan jeg endelig har det men det eneste ord jeg kan komme på er trist og bange.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er godt du skriver herind til. Det er et godt brev du har lavet, også selv om du beskriver, hvordan du har haft svært ved at finde ord for, hvordan du oplever din hverdag. Det viser du har ressourcer, vilje og kræfter til at ville gøre noget, ved de udfordringer du står midt i.
Jeg ved godt at det muligvis ikke er noget du får det bedre af men ved du godt, at der er en del af specielt drenge, som kender til at være ensomme? Nogle af dem bruger stort set al deres fritid på at "game" og det gør, at de nogle gange har svært ved at finde ud af det med kammeraterne i "virkeligheden" udenfor computerverden.
Mange af de "gamer-drenge" har masser af venner over nettet i spilverdenen, som de har helt faste rammer for at være sammen med i forhold til reglerne for de spil de spiller sammen. Derfor kan nogle af dem opleve, at de pludselig står isoleret i forhold til eksempelvis klassekammerater og det forhold, at have noget at gå til i fritiden. Jeg ved ikke om det er noget du kender lidt til, men måske har du oplevet nogle situationer der kan minde om det..?
En måde for dig, at bryde med at bruge så meget tid på spil, og i stedet for komme ud blandt andre kan være via fritidsinteresser. Har du mon nogen fritidsinteresser, noget du går til udenfor skolen? Det kan for nogen være svært, at finde på noget at gå til. Jeg ved at der på mange skoler er tilknyttet ungdomsklubber, er der mon det på din skole. I mange klubber er der en del drenge som spiller computerspil, men de er alligevel sammen i virkeligheden i klubben, kan det være en mulighed for dig, at undersøge hvad der eventuelt er i den retning i dit område?
Jeg tænker, du måske kunne bruge nogle af dine styrker fra computerverdenen, ved for eksempel at gå til rollespil? Ved rollespil får du mulighed for at spille et fiktivt spil, men hvor du gør det sammen med andre, som deler din interesse for den fiktive verden. I rollespil får man en rolle at spille, og derved igennem forskellige roller mulighed for at møde verden og øve sig på det sociale spil, mon det ville være en mulighed for dig?
Har du tænkt på, at tale med din mor om, hvordan du oplever skolepsykologen? Ligesom ved alle andre kontakter mellem mennesker, er der ved psykologer også nogen man kan bedre med end andre, nogen man passer sammen med. Hvis ikke din mor endnu ved, hvordan du har det med psykologen og følelsen af, der ikke sker noget, kan du så fortælle din mor om det…? Hvis du synes, det er svært at fortælle, kan du måske skrive det til din mor, eller måske finder du modet til at vise hende dette brev og mit svar?
Måske kan det være en mulighed for dig, også at tale med din mor om, hvordan du oplever dig selv i forhold til dine kammerater?
Det kan være en grænseoverskridende ting, at skulle invitere nogen hjem, hvor man føler sig usikker. Måske kan din mor og du sammen planlægge noget og lave en invitation, sådan at du kan føle dig mere sikker i forhold til, at der er noget I kan lave.
Jeg ved ikke hvordan du bor, men måske kan du lave bål, I kan se en god film, spille wii spil sammen, eller måske noget helt andet der er mulighed for i det område du bor i? Jeg ved, der er børn/unge, der afholder det der kaldes en LAN aften, her sidder I sammen en flok, for eksempel hjemme hos dig og spiller computerspil og kan have et fællesskab imens, mon du kunne have lyst til at prøve nogle af disse forslag?
En mulighed kunne også være, at du taler med din skoles sundhedsplejerske? Ofte kender sådan nogle til, hvad der er af muligheder i lokalområdet. Sundhedsplejersken kan også nogen gange være gode til at tale om sådan noget som, hvordan ens følelser og ens oplevelse af kroppen er, kan det være en mulighed for dig?
Når du fortæller om, at din mor flere gange har talt med din lærer, har du så også fået sat ord på, hvordan du oplever din virkelighed…? Selv om de voksne taler sammen og gerne vil hjælpe, er det ikke sikkert de har den samme opfattelse af, hvad der er problemer, som du har. Jeg tænker derfor på, om du kan tale med din lærer om den usikkerhed du oplever i forhold til kammerater. Tænk hvis din lærer kunne hjælpe til med, at du fik taget hul på at inviterer nogen med hjem, eller kom på besøg hos nogen.
Det kan være at du og nogen fra klasse kunne lave nogle lektier sammen i en gruppe, læse noget for hinanden eller en anden skoleaktivitet din lærer fandt frem, kan det måske være en retning for dig?
Du er selvfølgelig også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, og der tale med en rådgiver om, hvordan du oplever tingene.
Håber du kan bruge mit svar. Husk du er altid velkommen til at skrive igen, vi vil rigtig gerne hjælpe dig mest muligt.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen