Ensomhed, lavt selvværd

Hej
Jeg er en dreng på 15 år. Jeg føler mig meget ensom nærmest hele tiden og har ikke nogen rigtige venner.
Jeg har egentlig følt mig ensom i mange år, men efter alle mine klassekammerater er begyndt at tage til fester, få kærester, have sex osv. har jeg aldrig følt mig så ensom.

Jeg føler ikke rigtig, jeg kan snakke med nogen, da mine forældre har nok problemer selv. Min ene forælder havde været indlagt på psykriatisk hospital for depression i et par måneder og mine forældre blev skilt for et par siden.

Jeg har også følt mig rimelig depressiv mange gange. Jeg har meget lavt selvværd, da jeg ikke er den kønneste af slagsen, og som jeg har nævnt før, ikke rigtig har nogen rigtige venner. Jeg kan næsten slet ikke huske, hvornår jeg sidst havde en ven på besøg.

Jeg ved ikke helt, hvad jeg forventer af svar, men jeg har det bare virkelig dårligt og føler mig ensom hele tiden.

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Dreng på 15 år

Tak for dit brev. Når jeg læser dit brev, tænker jeg at det er svært at være dig lige nu. Det er rigtig hårdt at have en forældre som har depression. Og det bliver ikke nemmere når man selv har nogle ting der er svære. Det er godt du skriver og deler dine tanker. Det er sejt gjort, og jeg vil se om jeg kan hjælpe dig lidt videre.

Der er mange unge der føler sig ensomme, og jeg kan godt forstå at ensomheden kan vokse, når de andre i klassen tager til fester, får kærester osv. Hvis ensomheden fylder meget, så er det vigtigt at man får noget hjælp. Kender du en som er god at snakke med? Det kunne være en lærer på skolen, en ven, en nabo eller måske en onkel? Din lærer kender dig og din klasse og kan måske hjælpe dig med at blive en del af fællesskabet igen, uden at du behøver at gøre de samme ting, som dine venner.

Nogle gange kan det hjælpe at starte til en fritidsaktivitet, så man kan møde nye venner uden for skolen. Er der noget du interesserer dig for? Det kunne være alt fra fotografi til volleyball eller e-sport?

Måske kunne du også lave nogle aftaler med en eller et par af dine venner, som ikke handler om at feste eller drikke. Det kunne fx være en tur i biografen, brætspil  aften, serie marathon eller hvad I kan lave sammen. Måske har I nogle fælle ting, som kan være sjove at tage op igen.

Kender du Ventilen https://ventilen.dk/? Ventilen er et mødested for unge mellem 15-25 år der føler sig ensomme. Alle i Ventilen kender til at være stille, generte og ensom og ved, hvordan det kan føles. Det kan også være, at der er et www.Headspace.dk i nærheden af dig. Her kan du også få rådgivning og komme ind og få en snak.

Du skriver, at du nogle gange føler dig depressiv og at du kæmper med lavt selvværd. Det er nogle store følelser, som man ikke skal gå med alene. Du har allerede gjort meget ved at skrive om det til os her på BørneTelefonen, og det viser mig at du er god til at fortælle andre, hvordan du har det.

Du skriver at dine forældre har problemer nok, og jeg kan godt forstå at det er rigtig svært når dine forældre er skilt og den ene af dine forældre er indlagt. Nu kender jeg ikke dig eller dine forældre, men jeg tænker at de rigtig gerne vil hjælpe dig med at have det godt. Måske kan du vise en af dem dit brev og mit svar, og så kan i snakke om, hvordan du har det ud fra brevet og hvad I kan gøre for, at du får det godt igen.

Ellers er der måske en anden voksen du kan snakke med? Du kan også altid ringe, sms’e eller chatte med os her på BørneTelefonen på 116111 og fortælle mere om dit liv. Så kan vi sammen finde ud af hvordan vi bedst hjælper dig.

Du også læse mange flere råd om ensomhed, venner og hvad man kan gøre hvis man har tanker der fylder for meget.

Når jeg læser dit brev, tænker jeg at du kan rigtig mange ting. Og jeg tror på at du kan finde en at snakke med.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.