Brev
Ensomhed/ingen venner
Hej.
Jeg er en pige på 16 år’ som har en depression.
Jeg føler mig meget ensom, da jeg ikke har nogen venner. Jeg har ikke en eneste ven, og det får mig til at føle mig som en taber på en måde. Og gøre mig meget jaloux på andre på en måde.
Jeg vil gerne prøve at finde nogen venner, jeg ved bare ikke rigtig “hvordan man gør”
min depression gør mig også meget usikker på mig selv og at jeg har det dårligt med mig selv.
Jeg har svært ved at snakke, ved aldrig rigtig hvad jeg skal sige. Og har det bare generelt mega dårligt med livet og så’ noget.
Måske kender i nogen sider eller noget? Nogen gode råd? Idk
Håber meget på et svar :))
God dag, og hilsen mig ((:
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak fordi du skriver ind. Det kan være svært for mange at skrive og bede om hjælp, når man har det svært. Så det er virkelig flot.
Når jeg læser dit brev, bliver jeg lidt bekymret for dig. Du skriver, at du har en depression, betyder det, at du har været til lægen og få det at vide? Jeg kommer også til at tænke på, hvor længe du har haft det sådan, og om der er nogen, der ved, hvordan du har det? Ofte når man går med så mange svære tanker, kan det være en lettelse at dele det med en anden. Så går man ikke med det hele alene. Er der nogle voksne i din omgangskreds, du kan tale med – måske din mor, far eller en sød lærer?
Du spørger efter nogle sider, der måske kan være hjælpsomme. Der er noget, der hedder headspace.dk, som er en side for unge, der har det svært. Her kan man få rådgivning, og man kan også læse, hvordan andre unge har tacklet at have det svært. Det tænker jeg, du måske kan få noget ud af. Hvis du bor i en by, hvor der er en Headspace afdeling, kan du også komme derind og snakke med en rådgiver.
Der er også en rådgivning, der hedder Ventilen. De har mødesteder og forskellige aktiviteter for unge. Du kan se på deres hjemmeside, om der er en afdeling i nærheden af dig: www.ventilen.dk
I nogle kommuner er der også forskellige aktiviteter og arrangementer, hvor man kan møde andre unge. Du kan enten prøve at kigge på din kommunes hjemmeside eller ringe til dem. Eller vi kan hjælpe dig med at undersøge, om der er nogle tilbud i nærheden af dig, hvis du ringer til os på 116111 og fortæller, hvilken by du bor i.
Venlig hilsen BørneTelefonen