Brev
Ensomhed i skolen
Kære bb!
Jeg går i en klasse med mange dejlige mennesker. Selfølig er der dem man heler vil være sammen med en andre. Ingen er perfekte. Men jeg føler mig bare udenfor. Mest fordi det aldrig er mig der bliver spurgt om jeg vil lave noget.
Jeg har da en eller to god veninder i klassen. Men jeg vil jo også gerne være sammen med de andre. Jeg ved ikke hvad jeg har gjort galt. Men lige pludselig i femte eller sjette stoppede de med at ville være sammen med mig efter skole. Og jeg går i syvende nu.
Jeg altid den sidste der bliver spurgt om vi skal arbejde sammen. Og det gør mig rigtig ked af det. Jeg tør ikke sige det til min lærer. For sidst jeg sagde det blev de andre sure og syntes ikke det var sådan. Men jeg opfatter det bare på en anden måde.
Med venlig hilsen en pige på 13 år;)
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det er dejligt at høre, at du ser så positivt på dine klassekammerater, at du kan se, at de er nogle dejlige mennesker, selvom du føler dig udenfor. Det betyder, at du har et rigtig godt udgangspunkt.
Og så har du et par gode veninder. Det er også en rigtig god ting.
Jeg kan godt forstå, at du ikke tør sige til din lærer, at du føler dig udenfor, når du har oplevet, at det er blevet værre efter sidste gang, du gjorde det.
Jeg tænker alligevel, at det kunne være godt at få talt med din lærer, for jeg tænker ikke, at det er dit ansvar at løse det alene. Og rigtig ofte kan lærerne faktisk godt hjælpe, hvis de helt konkret prøver at lave andre måder at arbejde sammen på i klassen, og hvis de ved, at de skal holde lidt øje med, hvad der foregår blandt eleverne.
Du kunne fx sige til din lærer, at du har svært ved at finde ud af, hvem du ville passe godt sammen med i samarbejder; og at du gerne vil have lidt hjælp til det. Og så tror jeg, det vil være godt, hvis du siger til din lærer, at det ikke gik så godt, sidst du talte med hende om det, så hun ved, at løsningen ikke er at tage en snak om det på klassen.
Måske kunne du foreslå din lærer, at han/hun enten laver nogle faste grupper, eller hjælper med at danne grupperne nogle af de gange, I skal samarbejde.
Du kunne også fortælle din lærer, hvem du helst vil sidde sammen med i klassen.
Og du er i din gode ret til at sige til din lærer, at han/hun ikke må sige til de andre, at I har talt sammen, fordi du synes, at det er rarest, at det bliver holdt privat. Det skal din lærer respektere.
Hvad fritiden angår, er det svært for en lærer at gøre noget, når I er blevet så gamle, men måske kan dine forældre hjælpe, hvis du taler med dem om det.
Måske kunne du få lov til at invitere pigerne på filmaften og overnatning, hvis I har plads til det.
Nogle gange skal der nogle særlige arrangementer til at få knyttet en gruppe sammen. Eller dine forældre kunne arrangere noget i fællesskab med nogle af de andre forældre i klassen.
Du kunne også prøve at tale med dine veninder om det. Måske kan de også hjælpe dig. Ville det være en idé?
Og hvis du ikke synes, at noget af det hjælper, så synes jeg, at du skal ringe herind, så du kan få en snak med en rådgiver om, hvad du ellers kan gøre. Husk, at du er anonym, og at det er gatis.
Kærlig hilsen BørneTelefonen