Brev
Ensomhed ensomhed ensomhed
Kære Brevkasse
Jeg er en dreng på 16 år og bor på opholdsted.
der har jeg boet i 8 år.
føler ikke jeg bliver hørt der hjemme men istedet afvist.
tilgengæld for de andre der bor masser af opmærksomhed. På den gode måde.
Jeg er kendt i klassen som den “stile“ dreng. også selv om jeg har gået der i tre år…..
Men det er bare svært og sige en skid hvis der ikke er nogle som tager det jeg siger alvorligt eller i det mindste griner over det (hvis det er en joke selvfølgelig).
Mit selvværd bliver bare mindre og mindre og jeg føler mig ofte afvist af andre mennesker.
Om det bare er en følelse eller hvad det ved jeg ikke.
Hvordan får man sit selvværd til at stige??
En lang gåde som jeg ikke kan løse.
Jeg er begyndt at tænke for meget og tænke for meget over det jeg siger.
håber der er nogle der kan svare på det
Hilsen… ja mig
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Tak for dit brev. Hvor er det fint at du skriver herind og fortæller hvordan du har det. Jeg er ked af at høre at du ikke føler dig hørt og jeg tænker at det er derfor du kan komme til at føle dig afvist. Mange børn og unge kæmper med et lavt selvværd, og det kan være vanskeligt at ændre på en rolle man har fået. Det gode er at du er opmærksom på det og på den måde har du også mulighed for at ændre rollen, så de andre begynder at se dig som noget andet og mere end bare "den stille dreng."
Jeg tænker at du er meget andet end "den stille dreng," og at det er vigtigt at du bliver opmærksom på at du også indeholder andre sider. Hvordan vil det mon være at begynde at være mere opsøgende overfor de andre i klassen? Måske kan det være med til at de andre i klassen begynder at blive mere opmærksom på og ser dig på en ny måde, så du ikke føler dig så afvist. Jeg er klar over det kan være vanskeligt at ændre adfærd, især alene. Derfor kan det være en god ide at fortælle den lærer du er mest tryg ved, om dine tanker og følelser, så læreren kan støtte dig til at blive en større del af klassens fællesskab. Måske du kan vise læreren dit brev til os og mit svar, det kan ofte være en god måde at få startet en lidt svær snak.
Jeg tænker at du har ret i at lavt selvværd og din oplevelse af at føle dig afvist hænger sammen. Når vi ikke tror på os selv eller tænker dårlige tanker om selv, er det ofte med til at vi kan føle os afvist fordi vi blive ekstra sensitive over for hvad andre siger og gør. Nogle gange kan det hjælpe at begynde at sætte spørgsmålstegn ved de negative tanker, og prøve at erstatte dem med nogle andre tanker. F.eks. med tankerne: "jeg har lige så meget ret til at være her og blive hørt som andre, "jeg er god som den jeg er" og/eller "jeg er en god ven." Når vi begynder at tænker over hvad vi faktisk er gode til og hvad vi kan lide ved os selv, sker der ofte det at vi med tiden begynder at tro mere på det, og det kan være med til at styrke vores selvtillid. Det kan også være en god idé at skrive nogle ting ned som vi er glade for ved os selv. Er det mon noget du tænker kunne hjælpe dig?
Du skriver at du bor på et opholdssted. Mon du har talt med en af pædagogerne på stedet om hvordan du har det og om din følelse af at blive afvist? Ofte hjælper det at få italesat sine tanker og følelser sammen med et andet menneske, der kan være med til at rumme det og hjælpe dig med at få styrket dit selvværd i dagligdagen. Vil du mon have mod på at tale med en voksen om nogle af de ting du fortæller om i dit brev?
Du er altid velkommen til at skrive herind igen, eller til at ringe til Børnetelefonen på 116111 og tale med en rådgiver. Det er anonymt og gratis.
De bedste hilsner Børnetelefonen