Brev
Ensomhed, Bange & selvomord…
Hej BB
Jeg er en pige på 12 år, når man kigger på mig ser jeg meget glad ud men, det er jeg ikke…
Jeg er faktisk meget ensom, jeg har ikke så mange venner i skolen eller bare normalt.
I skolen skal man være populær for at have mange venner, man skal have mærke tøj på og have den nyeste mobil.
Jeg købte den nyeste mobil mobil men, mærke tøj har jeg ikke råd til.
Min klasse gider heler ikke at være venner med mig fordi de syntes jeg er grim, jeg har lidt mono bryn og det har de drillet mig med hele mit skole liv. Jeg tør ikke at sige det til mine forældre, og hvis jeg sagde det ville de ikke gøre så meget ved det…
Jeg har 2 venner i skolen men, føler at de er ved at gå fra mig.
JEG ER BANGE!!
Jeg er bange for at ingen kommer til at lege med mig eller bare være sammen med mig…
jeg har 3 gange klippet mine øjnbryn flotte der kunne de lide mig men, så når hårene kom tilbage ville de ikke være med mig. Jeg ville klippe mine øjnbryns hår igen men, min mor gav ikke lov hun siger jeg skal være ældre….
Jeg har prøvet at dræbe mig selv fordi ingen gad mig men, det lykkes DSV ikke.. jeg vil ikke være her længre…
HAR VIRKELIG BRUG FOR HLÆP.!! 🙁
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige 12 år,
Det er svært at føle sig ensom, og derfor er det også vigtigt at du får hjælp fra voksne.
Du skal ikke gå alene med alle de svære tanker og følelser. Og du skal bestemt ikke have det så svært, at du får lyst til at tage livet af dig selv. Det er de voksne omkring dig, der skal hjælpe og passe på dig.
Dine forældre
Jeg bliver nysgerrig på, hvorfor mon du tror, at dine forældre ikke vil gøre så meget ved det, hvis du fortæller hvor svært du har det.
Har du mon prøvet før, og er blevet skuffet?
Tror du de ved, hvor svært du har det og forstår, hvor alvorligt det er for dig?
Hvad tror du der ville ske, hvis du alligevel fortalte dem det, som du har fortalt os? Måske viste dem dit brev til os?
Dine forældre har ansvaret for, at du har det godt og trives derhjemme. Så det er vigtigt, at de lytter til dig og hjælper dig, hvis du får fortalt, hvordan du har det.
Andre voksne
Hvis du i første omgang synes, at det er svært at tale med dine forældre, hvilken voksen kan du så fortælle det til?
Måsk en voksen i familien (fx moster, tante, bedstemor) En lærer? En pædagog? Sundhedsplejersken på skolen?
Så kan de hjælpe dig med at tale med dine forældre. Det kan nogen gange være lettere, hvis der er flere voksne der kan tale sammen om, hvordan de kan hjælpe.
Dine forældre og andre voksne er også altid meget velkommen til at kontakte os på ForældreTelefonen. For det kan nogen gange være svært for forældre og andre voksne, at vide hvordan de bedst kan hjælpe. Og så er det godt med råd og vejledning.
Skolen
Din skole har ansvar for at alle børn på skolen har det godt. Og jeg tror ikke du er den eneste, der syntes, at det er svært med alt det man skal gøre for at være populær.
Det er faktisk nogle rigtig dårlige værdier, at det er penge, mærketøj og mobiler der er vigtige. Det lyder som om, at der i jeres klasse og på skolen, er brug for at de voksne bruger tid på at vise alle børnene, hvad der har ægte værdi når mennesker skal trives sammen.
Hvad tror du der ville ske, hvis du viste din lærer dit brev og mit svar? Og fortalte at du gerne vil have at du og alle andre, skal føle sig glade og trygge i skolen. Og ikke føle sig ensomme eller bange.
Find dit mod
Jeg ved, at det kan være svært at starte en vigtig samtale med en voksen. Uanset om det er ens forældre, en lærer eller en anden.
Men det er vigtigt at du finder modet til at gøre det - ligesom du fandt modet til at skrive til os.
Hvis du har brug for at tale mere med os, inden du fortæller det til en voksen du kender, så husk du altid kan ringe til os. Nogen gange er det lettere at tale sammen på telefonen, end at skrive et brev.
Mange kærlige hilsner BørneTelefonen