Brev
Ensomhed – Alle ignorere mig.
Hej.
Jeg føler mig utrolig alene. Jeg føler ikke rigtig at nogle gider at være sammen med mig.
Jeg har venner. Både på internettet og i virkelighedden. Jeg føler lidt at de alle sammen bare finder mig irriterende, og helst vil slippe af med mig. Sådan har jeg haft det, det sidste år.
På internettet spiller jeg tekst rollespil, hvor man er en karakter hver, og skriver hvad den gør. I starten plejede de at svarer 1 gang i timen, men nu er det blevet til en gang hver 14 dag. Jeg kan se de skriver i forums, og skriver med andre osv. Hvilket gør mig ked af det, og får mig til at føle mig ekstremt irriterende.
Jeg har prøvet at spørge om det er fordi de ikke gider mere, og så får jeg oftest et svar med at nogle andre er vigtigere, og hun nok skal skrive tilbage når hun får tid til at svarer mig. Hvilket altid er aldrig.
I virkelighedden, har jeg 5 ‘gode’ veninder. De virker dog ikke som nogle jeg kan regne med, og der er kun en af dem bryder jeg mig om. De andre er lede, og syntes kun det de selv vil sige er vigtigt. Jeg føler at jeg konstant bliver nedgjort af dem, og når jeg siger noget siger de bare aha og begynder på en historie, om deres kanin eller andet.
Hende jeg bryder mig om, virker ikke til at gide mig. Hvis vi aftaler at være sammen har jeg ekstremt svært ved at finde ud af om hun overhovedet gider.
Jeg har forsøgt at få nogle nye veninder, men alle de andre er så tætte, og jeg kan ikke rigtig komme ind i deres ‘gruppe’.
Jeg mener ikke selv at jeg snakker/skriver grimt til nogle, eller på nogen måde gør noget for at de ikke skal bryde sig om mig. Tværtimod kan jeg være længe om at svarer på beskeder, fordi jeg er bange for at skrive noget dumt.
Jeg er også konstant bange for at sige noget forkert, eller gøre noget forkert, når jeg er sammen med mine veninder.
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre, og håber i kan hjælpe mig. Jeg har ikke lyst til ikke at kunne være hjemme, eller i skole uden at føle mig ignoreret.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære ”pige på 13 år”.
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen. Pyha, det der med veninder kan bare være så svært, når ikke det  bare glider, som det skal… Man vil gerne være sig selv, man er bange for at det ikke er godt nok, man kæmper for at gøre alting rigtigt og alligevel føler mig ikke, at det er godt nok… Det er ikke nemt… Jeg kan godt forstå, at du opsøger hjælp, når du føler det hele er blevet for svært… Jeg tænker, at det der tit sker, når man er i teenageårene er, at man er i en forandringsproces, og derfor sker der rigtig meget med en selv, men der sker også rigtig meget med de mennesker man omgiver sig med i hverdagen. Det kan være barsk - nogle gange består venskaberne, andre gange gør de ikke, og det kan være en hård tid...Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at man i den periode er ekstra god til at kigge sig omkring og få øje på nye relationer… Nogle gange kan man komme til at fokusere så meget på de venskaber, som enten ikke vil lykkes, eller som på en eller anden måde er i stykker, at man glemmer at se på alle de andre muligheder… Måske sidder der faktisk nogen i din klasse, som gerne vil være ven med dig, men som føler, at du ikke ser dem… Netop fordi du er fokuseret på noget andet… Giver det mening for dig…? Men jeg kender jo ikke andet til din situation, end hvad jeg har læst mig til i dit brev, så måske er det slet ikke sådan. I hvert fald skriver du jo i dit brev, at du har forsøgt at skabe nye venskaber, men at det er rigtig svært, når de er så tætte… Øv, så er spørgsmålet om du skal prøve at forklare dem dine tanker omkring det, eller om du hellere skal prøve at søge længere væk… Med det mener jeg, at du måske også kan tænke i fritidsaktiviteter… Hvis du går til noget, eller måske vil begynde at gå til noget, er det jo et godt sted at skabe nye venskaber, netop fordi man har samme interesse… Rollespil kunne måske være en oplagt mulighed, da du jo allerede kender genren fra computer-skriveversionen. Jeg ved at der finde en del info om det på nettet -måske er der også en egnet klub i nærheden af, hvor du bor..?Hvis du har lyst til at snakke lidt med en anonym voksen om venskaber eller måske noget helt andet, så er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver. På BørneTelefonen sidder der rådgivere klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og i weekenden fra kl. 11-19. De bedste ønsker BørneBrevkassen
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.