Ensomhed – Alle ignorere mig.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære ”pige på 13 år”.
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen. Pyha, det der med veninder kan bare være så svært, når ikke det  bare glider, som det skal… Man vil gerne være sig selv, man er bange for at det ikke er godt nok, man kæmper for at gøre alting rigtigt og alligevel føler mig ikke, at det er godt nok… Det er ikke nemt… Jeg kan godt forstå, at du opsøger hjælp, når du føler det hele er blevet for svært… Jeg tænker, at det der tit sker, når man er i teenageårene er, at man er i en forandringsproces, og derfor sker der rigtig meget med en selv, men der sker også rigtig meget med de mennesker man omgiver sig med i hverdagen. Det kan være barsk - nogle gange består venskaberne, andre gange gør de ikke, og det kan være en hård tid...Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at man i den periode er ekstra god til at kigge sig omkring og få øje på nye relationer… Nogle gange kan man komme til at fokusere så meget på de venskaber, som enten ikke vil lykkes, eller som på en eller anden måde er i stykker, at man glemmer at se på alle de andre muligheder… Måske sidder der faktisk nogen i din klasse, som gerne vil være ven med dig, men som føler, at du ikke ser dem… Netop fordi du er fokuseret på noget andet… Giver det mening for dig…? Men jeg kender jo ikke andet til din situation, end hvad jeg har læst mig til i dit brev, så måske er det slet ikke sådan. I hvert fald skriver du jo i dit brev, at du har forsøgt at skabe nye venskaber, men at det er rigtig svært, når de er så tætte… Øv, så er spørgsmålet om du skal prøve at forklare dem dine tanker omkring det, eller om du hellere skal prøve at søge længere væk… Med det mener jeg, at du måske også kan tænke i fritidsaktiviteter… Hvis du går til noget, eller måske vil begynde at gå til noget, er det jo et godt sted at skabe nye venskaber, netop fordi man har samme interesse… Rollespil kunne måske være en oplagt mulighed, da du jo allerede kender genren fra computer-skriveversionen. Jeg ved at der finde en del info om det på nettet -måske er der også en egnet klub i nærheden af, hvor du bor..?Hvis du har lyst til at snakke lidt med en anonym voksen om venskaber eller måske noget helt andet, så er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver. På BørneTelefonen sidder der rådgivere klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og i weekenden fra kl. 11-19. De bedste ønsker BørneBrevkassen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.