Ensomhed

Hej
Jeg føler tit at mine såkaldte venner ikke invitere mig til ting, selvom at de siger at det altid er hyggeligere når jeg er der. Nogen gange føles det bare som om at de invitere mig af medlidenhed og ikke fordi de faktisk vil have mig med. Det er også tit at hvis der er en fest så bliver jeg ikke inviteret fordi jeg ikke drikker mig fuld

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære ung på 16 år.

Jeg forstår godt din tvivl. For dine venner fortæller dig, at det altid er mere hyggeligt, når du er der.

Men samtidig er det noget som gør, at du tvivler på det. Måske siger de sådan af medlidenhed?

Jeg ved godt at det ikke hjælper på din ensomhedsfølelse. Men vi taler med rigtige mange børn og unge som oplever ensomhed. Også fra de unge som er populære, som bliver inviteret med til alle ting. De kan bag det glade ansigt og friske bemærkninger føle sig vildt ensomme.

Det er faktisk meget almindelig at opleve ensomhed. Også selv om man er sammen med andre.

Ensomhed er en følelse på højde med det at være ked af det, vred eller glad. Følelsen af ensomhed fortæller dig måske, at du gerne vil have et menneske i dit liv, som du kan fortælle det meste til? At du måske i det hele taget savner nærhed fra nogen omkring dig. De fleste mennesker vil gerne ‘høre til’ i en gruppe.

Nu ved jeg ikke, hvor ‘tæt’ du er med dine venner, og hvordan I taler sammen. Men for mig lyder det som, at om dine venner tænker på dine følelser.

Har du prøvet at spørge dem, om de har prøvet at føle sig ensomme? Måske kan I tale om ensomhed, som noget alle kan blive ramt af? Men måske taler i mest om nogle helt andre ting, når I er sammen….

Måske inviterer de dig ikke, fordi de tror, du ikke har lyst. Du kan måske også (når tiden føles rigtig) sige noget om, at man kan sagtens kan feste, selvom man ikke drikker sig fuld. Måske du kan spørge dem om, hvorfor du ikke bliver inviteret med til fest?

Måske der er en af dem, som du især taler godt med, som du kunne fortælle, hvordan du har det. Vi ved fra andre unge. At det hjælper at tale om det, der er svært. At at sige det højt og stå ved sine følelser, kan være en stor lettelse.

Det kan også være, at du er ved at vokse fra dine venner. Og du derfor ikke længere føler, at du er helt med. Måske er I ved at gå i forskellige retninger? Fx de vil gerne drikke sig fulde, men det siger ikke dig så meget.

Du kan her læse om ensomhed på vores hjemmeside. Måske det kan hjælpe dig med at få afklaret, hvilken form for ensomhed du er oppe i mod.

Er det en ensomhed, fordi andre lukker dig ude? Er det fordi du mærker,at du skal til at finde andre at være sammen med? Eller er det den almindelig grundlæggende ensomhed, som vi alle oplever? Ja måske det er en blanding af flere. Eller er det en helt anden ensomhed, som du står i?

Jeg håber mit svar hjælper dig med at komme ud af din ensomhed. Eller til at forstå den, så den er nemmere at være i. Du er også meget velkommen til at ringe til os på 116 111, og så kan vi sammen finde ud af, hvad din ensomhed handler om og hvordan du kommer videre derfra.

Jeg tænker at du allerede er godt på vej. Ved at du er opmærksom på at ensomheden er der, og at du nu rækker hånden ud, for at finde en vej i det, der er svært. Ja Jeg tænker at du måske allerede er godt på vej.

Kærlig hilsen Børnetelefonen.

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.