Brev
Ensomhed
Hej jeg er en pige på 15,
som føler sig ensom. føler at jeg har fake venner, som ikke behandler mig som et menneske, jeg har fortalt dem at jeg blev mobbet på min gamle skole. Men de er skide ligeglad
hvad skal jeg gøre 😭
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Hvor er det godt, at du skriver ind! Jeg vil gøre mit allerbedste for at hjælpe dig.
Jeg kan høre at du føler dig ensom, og at du føler at du har “fake venner”, som ikke behandler dig som et menneske, og at de er ligeglade med, at du er blevet mobbet tidligere. Det lyder bestemt ikke rart. Derfor er det så sejt at du skriver ind, godt gået. Jeg tænker at det må være en rigtig ubehagelig følelse du går rundt med? Føler du mon at de også mobber dig? Det kunne tyde på, at det er det som sker…
Jeg ved, at mange oplever det utroligt ensomt at være sammen med mennesker, som ikke forstår én eller ikke kender én. Og det får mig til at tænke om dine “venner” mon kender dig? Jeg kan forstå, at du har skiftet skole, og jeg bliver nysgerrig på, om du har skiftet skole for nyligt? Det skriver jeg til dig, fordi jeg ved, at det kan tage noget tid at “komme ind på livet” af alle de nye, som er i din klasse. Lige så vel, som det tager tid for dem at komme ind på livet af dig. Det er helt almindeligt at et skoleskifte kan være svært, og det kræver tålmodighed, fordi man lige skal finde sig til rette, og det er bestemt ikke bare let som en leg.
Så jeg vil lige rose dig for, at du rent faktisk har taget skridtet og skiftet skole, og nu er ved at finde dig til rette på din nye skole. Godt gået, det er både modigt og sejt af dig.
Alle som har skiftet skole, og dem er der rigtig mange af, kan helt sikkert genkende følelsen af ensomhed i en ny klasse, så du er ikke alene.
Jeg vil komme med nogle forslag til hvordan du kan håndtere følelsen af ensomhed, så du kan få det godt i din klasse:
1. Vær stolt af dig selv fordi du har været så modig at skifte skole – Det er sejt! Jeg tror, at du er en rigtig stærk pige.
2. Måske du kunne bruge dit mod og din styrke til at tale med din klasselærer om ensomhedsfølelsen? Jeg ved at mange har rigtig god gavn af at tale med sin lærer. En lærer kender klassen godt, og vil sandsynligvis kunne guide dig i retning af dem i klassen, som vil være gode for dig. Jeg tænker også, at det kan være vigtigt at få sat ord på, at du faktisk ikke føler dig behandlet som et menneske.
3. Mon du kunne have mod på at opsøge dem fra klassen, som du føler er “mindst fake”? Hvis du fandt en eller to fra klassen (eller skolen), som du føler dig en lille smule tryg ved, så kunne du måske vise lidt mere af dig selv. Så kan det være, at de også viser lidt mere af sig selv, og måske du vil opleve dem som mindre fake? Måske kan du invitere dem hjem eller lave noget andet efter skole?
Når man er den nye i klassen er alle andre nye for én, men alle de andre har kun én ny, de skal lære at kende. Begge dele kan kræve mod. Derfor håber jeg, at I vil tage et skridt mod, måske med hjælp fra jeres klasselærer, at være imødekommende og nysgerrige efter at lære hinanden at kende.
Jeg håber at du kan bruge mine forslag, og at det vil hjælpe dig, så du kan få det så godt, som du fortjener.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen