Brev
Ensomhed.
Hej.
Jeg har virkelig bruge for kom af med mine problemer til nogle, men jeg bor på et opholdsted, men det er ikke altid folk der som forstår hvordan jeg går det og har det, jeg smiler meget om dagen og græde mest om natten.
Jeg har været meget igennem på ung alder igennem 8 år, men de sidste 3-5 år har jeg miste en del af veninder og venner. Så nu er jeg meget alene, har desværre mest kun mine forældre. Har virkelig bruge for nogle veninder og venner som forstår en, og giver omsorg, kærlighed, lytter, og være sammen.
Men jeg har svært ved at tænke på gode ting, da jeg har nemlig depression, at jeg er anderledes end andre er. Det gør ondt at være alene, ensom, føler man ikke er god nok, at man ikke har nogle. :-/ Har bruge for hjælpe til det!
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år.
Tak for dit brev, hvori du beskriver, at du føler dig ensom. Du mangler venner og veninder som du kan snakke med, og som du kan være sammen med. Du lyder til, at have haft en svær opvækst, som har betydet at du bor på et opholdssted, og har fået en depression. Mon det er sådan du også oplever det?
Jeg kan godt forstå du savner venner, som kan give dig omsorg og opmærksomhed. Måske har brug for at få mere selvtillid, og tro på at du er god nok. Mon du er enig i det?  Jeg tænker, at der, der hvor du bor, må være nogle voksne, som kan hjælpe dig med de ønsker du har, om at få nogle venner? Mon du har en kontakt pædagog på opholdsstedet du kan tale med. Måske skulle du prøve, at være mere åben og ærlig i forhold til dine følelser, ligesom du er her i brevet. De ved måske i virkeligheden ikke hvor trist du er, når du smiler om dagen, men græder om natten.
Måske vil det være en god idé, at skabe nogle kontakter uden for opholdsstedet. Det kan være noget en af de voksne kan hjælpe dig med. Du kunne melde dig til forskellige fritidsaktiviteter, hvor du så kan møde andre unge. Der findes faktisk også grupper for ensomme børn og unge rundt om i forskellige kommuner, de voksne kan sikkert hjælpe dig med at undersøge det.
Jeg synes, det er flot at du har skrevet det her brev. Det viser mig, at du har taget det første skridt, for at få det bedre. Jeg vil foreslå dig, at ringe til Børnetelefonen på 116 111. Den voksne du kommer til at tale med, kan råde og vejlede dig til hvordan du kommer videre. Du kan også vise de voksne, der hvor du bor, brevet for på den måde at give udtryk for at du har brug for deres hjælp.
Venlig hilsen Børnebrevkassen.
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.