Brev
Ensomhed..
hej
jeg er en pige på 13 år. Nu får i hele historien fra start af. Jeg har igennem hele 7 klasse følt mig ensom, og meget nede. jeg har 2 veninder. Den ene (veninde 1) må jeg ikke være sammen med for mine forældre (da hun og jeg kommer op i store skænderier HELE tiden) og den anden.. (veninde 2) jeg ved ikke hvad der er sket.. Men hun er åbenbart pænt sur på mig her på det seneste.. Så jeg undgår hende..
Men så er det bare lige det.. At jeg er HELT alene. og har ingen at gå med. Jeg har haft et stort skænderie med veninde 1. Og var derfor MEGET tæt på at få bank efter skole.. Nogle af de andre piger havde rottet sig sammen og fulgt efter mig da skolen sluttede, og havde truet med at de ville tage hjem til mig. Og efter det skænderi, skifter jeg derfor skole, da pigerne der fulgte efter mig sender mig onde blikke, spænder ben, gør nar af mig, kalder mig for grimme ting på arabisk.
Jeg har nu derfor isoleret mig inde på mit værelse, da jeg ikke føler jeg kan stole på nogen. Men det er bare lige det, at når jeg sidder alene, får jeg det som om, at alle mine ”glade” følelser, forsvinde og kun de ”kolde og dumme” følelser er tilbage. Og al min smerte går ned til min mave, og laver en slags knude, så jeg næsten ikke kan trække vejret. jeg har tit overvejet selvmord da jeg snart ikke kan holde den følelse ud. Men jeg ved godt at selvmord ikke er svaret på det, men jeg er bare så fristet til at gøre det.
og nu er der så LIGE kommet det her nye problem op. Der er startet en VILDT sød dreng inde i a klassen. Og jeg kan VIIIILDT godt lide ham, men det kan min veninde 2 også godt.. Og hun er den person at hun siger til mig ”nå.. Han ser sød ud, og jeg tænker på ham.. SEES! jeg får ham først!”
Og så står jeg tilbage, og ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv. For ejg vil jo vildt gerne have den fyr, da hun har alt andet, job, penge, popularitet, mange fyres opmærksomhed. Så jeg ville bare SÅ gerne prøve at få bare lidt.. Jeg vil meget gerne prøve at tale med veninde 2, om ham, og hvordan hun behandler mig, men hvis jeg siger det, så ved jeg at jeg mister hende helt, og så er jeg HELT alene igen.. Og det vil jeg ikke.
Det skal lige siges at jeg nu har gået direkte hjem efter skole i en måned. Uden at være sammen med nogen som helst…
Ps. Jeg bliver SÅ trist, når jeg læser inde på facebook, om folks glade, og VILDT dejlige liv. og så tænker jeg på mit.. Og så virker selvmord virkelig fristende..
Kh. den ensomme pige..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Tak for dit brev. Øv, det lyder til at du har haft nogle rigtig ærgerlige oplevelser i det her skoleår. Og nogle der har gjort at du har valgt at skifte skole.. Det er da en stor beslutning at tage. Men det lyder også rigtig ubehageligt at blive truet på den måde. Fik du mon talt med nogen om den episode? Sådan nogen oplevelser kan komme til at fylde rigtig meget indeni os, hvis vi ikke får sluppet dem fri ved at tale om dem. Og det gode er, at det aldrig er for sent at tale om oplevelser, vi har haft. Både kroppen og hjernen husker det, så selvom man kan synes, der er gået lang tid, så kan man sagtens finde det frem og få bearbejdet de oplevelser.
Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det og kan få følelsen af ensomhed, når du har det som du har det lige nu. Så kan det være rigtig svært at skubbe de kolde og dumme følelser i baggrunden og finde de varme og glade følelser frem. Og det kan give helt ondt i maven, som du så fint beskriver det. Du skriver, at du nogle gange kan synes, at selvmord virker så fristende, når det hele virker så trist... Men hvor er det bare godt, at du med din fornuft kan sige, at det ikke er den rigtige løsning. Det viser samtidig en vilje og en lyst til at kæmpe for at det skal blive anderledes, tænker jeg. Og den vilje er vigtig at bygge videre på. Du fortæller, at du mærker en knude og føler, at det er svært at trække vejret – når jeg læser det, tænker jeg, at det kan være din krop, som forsøger at sige fra. Måske har din krop brug for hjælp til at komme ud af den stemning du er i nu og få det bedre? Har du prøvet at sætte dig ned og mærke godt efter, hvad der får dig til at smile eller grine? Hvad der gør at knuden i maven forsvinder? For nogle gange kan det også være en rigtig god måde at få vendt en situation på – at bruge sin energi og tid på de ting der gør en glad og derigennem få endnu mere glad energi, til at arbejde videre med.
Jeg tænker, at det måske vil være rigtig godt for dig at få luft for alle dine tanker... Er der mon nogen som du tænker, at du stoler på, som du kunne tale med? Er der en særlig god lærer ovre på den nye skole? Har du en yndlingsmoster, som er god at tale med? Måske kan du tale godt med en af dine forældre? Eller en helt fjerde person, som du tænker kan være god til at lytte og måske have mulighed for at hjælpe dig lidt videre? Og hvis du synes det er svært lige at finde den person, så kan det måske være rart for dig at ringe til BørneTelefonen 116 111 og tale med en af rådgiverne dér? De har i hvert fald rigtig god tid til at lytte, og måske kan I sammen finde nye veje for dig at gå?
Du fortæller om veninde 2, som i øjeblikket er sur, uden du helt ved hvorfor... Er hun mon stadigvæk det? Hvis I ellers er gode veninder, kunne det så ikke være en mulighed at spørge hende om, hvad der er galt? Hvis du altså har lyst til at vide det... Men ellers kan det måske være en mulighed at fortælle hende, at du savner hende og jeres venskab – og om I snart skal lave noget sammen igen? Tror du, det kunne være en mulighed?
Med hensyn til ham fyren, I begge to er interesseret i, så kan jeg godt forstå, at det kunne være rart for dig, at hun bakkede ud og lod dig om ham... Men jeg tænker også, at det kan være rigtig svært at sige, hvis man nu faktisk synes han er rigtig sød og noget helt særligt... Så kan det måske godt være lidt svært bare at opgive ham, fordi ens veninde er vild med ham, tror du ikke? Du er selv inde på, at du gerne vil spørge hende, men du samtidig tænker, at hun kan blive så sur, at jeres venskab går i stykker... Tror du, at der kunne være en mellemvej – altså hvor du måske ikke ligefrem bad hende om at holde sig væk fra ham, men at I sammen kunne tale om det og jeres venskab? Måske få talt om hvordan I hver især tænker et godt venindeskab er, og hvilke tanker I har til hinanden? Måske vil hun overraske dig og ikke nødvendigvis blive sur, men måske kunne forstå hvad du siger? Tror du, det vil være værd at prøve? Der er selvfølgelig risikoen for at hun bliver sur, men måske er det værd at satse i forhold til at have et venskab hvor man ikke kan være ærlige over for hinanden? Eller hvad tænker du?
Til sidst får jeg lyst til at spørge dig, om der er noget du er interesseret i? Altså om der er noget, du måske kunne have lyst til at starte til..? Det kan være alt fra sport til musik eller måske noget kreativt? Det er nemlig også en måde at møde nye mennesker på og måske den vej få en ny veninde eller ven... Måske det er noget, du har lyst til at tænke videre over?
Du er som sagt altid velkommen til både at ringe til BørneTelefonen eller skrive til os igen!
De allerbedste hilsner
BørneBrevkassen
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.