Brev
Ensomhed
Hej BørneTelefonen
jeg er bare så ensom der Ingen der vil hænge ud med mig
jeg ved ikke hvorfor men jeg prøver hele tiden at finde en løsning på at hvordan man taler til at man ikke lide og spørge til folk eller skal en person spørger mig om noget før jeg må tale
jeg prøver finde en løsning
hjælp mig
11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Tusind tak for dit brev. Jeg er ked at af høre, at du føler dig ensom.
Du er ikke den eneste, der har det sådan. Faktisk så føler rigtig mange unge sig ensomme.
Det kan være rigtig svært at få sig selv til at tale med andre, hvis man føler sig lidt genert.
I størstedelen af tilfældene er man bange for, at de siger nej, men i langt de fleste tilfælde er det ikke så slemt, som man frygter.
I forhold til at tale med folk, så elsker de fleste andre at tale om sig selv. Derfor kan det være en god idé, at spørge ind til dem og fx spørge om hvilken sport de dyrker, og hvad de synes om det. Hvilke fag de godt kan lide og hvorfor.
Derudover kan man selv have en sjov og spændende historie parat. Det kan fx være noget sjovt, som du har oplevet.
Derudover synes jeg, at du skal tale med en lærer, som du synes er rar at tale med. Og fortælle vedkommende hvordan du har det. Sig eventuelt: “jeg er dårlig til at tale med andre, har du nogle gode forslag til, hvad man kan gøre”? Nogle gange er det en god idé at få nogle gode fif og lidt venlig feedback!
Husk at vær dig selv! Du skal nok få nogle gode venner !
Besøg eventuelt Headspace (https://www.headspace.dk/find-dit-headspace). Du kan besøge dem på deres nærmeste kontor og tale med dem om din ensomhed - de er rigtig gode til at give unge mennesker som dig gode fif og værktøjer med på vejen!
Vi er her også, hvis du vil tale lidt mere med os. Du kan ringe til os på 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen