Ensomhed

Hej BørneTelefonen

jeg er bare så ensom der Ingen der vil hænge ud med mig

jeg ved ikke hvorfor men jeg prøver hele tiden at finde en løsning på at hvordan man taler til at man ikke lide og spørge til folk eller skal en person spørger mig om noget før jeg må tale

jeg prøver finde en løsning

hjælp mig

11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig

Tusind tak for dit brev. Jeg er ked at af høre, at du føler dig ensom.

Du er ikke den eneste, der har det sådan. Faktisk så føler rigtig mange unge sig ensomme.

Det kan være rigtig svært at få sig selv til at tale med andre, hvis man føler sig lidt genert.

I størstedelen af tilfældene er man bange for, at de siger nej, men i langt de fleste tilfælde er det ikke så slemt, som man frygter.

I forhold til at tale med folk, så elsker de fleste andre at tale om sig selv. Derfor kan det være en god idé, at spørge ind til dem og fx spørge om hvilken sport de dyrker, og hvad de synes om det. Hvilke fag de godt kan lide og hvorfor.

Derudover kan man selv have en sjov og spændende historie parat. Det kan fx være noget sjovt, som du har oplevet.

Derudover synes jeg, at du skal tale med en lærer, som du synes er rar at tale med. Og fortælle vedkommende hvordan du har det. Sig eventuelt: “jeg er dårlig til at tale med andre, har du nogle gode forslag til, hvad man kan gøre”? Nogle gange er det en god idé at få nogle gode fif og lidt venlig feedback!

Husk at vær dig selv! Du skal nok få nogle gode venner !

Besøg eventuelt Headspace (https://www.headspace.dk/find-dit-headspace). Du kan besøge dem på deres nærmeste kontor og tale med dem om din ensomhed - de er rigtig gode til at give unge mennesker som dig gode fif og værktøjer med på vejen!

Vi er her også, hvis du vil tale lidt mere med os. Du kan ringe til os på 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.