Brev
Ensomhed
Hej børnetelefon.
Siden tredje klasse blev jeg mobbet og holdt uden for fællesskabet i min klasse.
I femte klasse blev jeg veninder med denne her skide dejlige pige, vi kalder hende bare lige Ida. Ida & jeg pjækkede fra timer, osv sammen med den her pige, som vi lige kalder Josefine, som ligesom fik os til det, eller var skyld i eller hvad man nu siger at vi pjækkede. Vi var en pigegruppe med nogle andre skønne nogle ligesom i film. Jeg begyndte ikke at måtte sammen med hende her Josefine, og det knuste seriøst mit hjerte… Jeg elskeDE hende mere end noget andet i denne verden.
Der gik rigtigt lang tid før at jeg blev okay med det. Jeg var sammen med hende i skolen og i fritiden.
( jeg var sådan besat af hende eller noget fordi hun var en “bad ass”
Mig og Ida blev BEDTSE venner!! Vi har så mange gode minder sammen. :/
Men ja, hun var / er min eneste veninde.
Nu er hun så flyttet fra min skole, og hun bor 2 timer væk fra mig.
Jeg har ikke set hende i flere måneder.
Efter hun er flyttet har jeg skåret i mig selv, og grædt mig selv i søvn hver nat!
Jeg har grædt så meget som aldrig før i mit liv!
Jeg er mega ensom, og som sagt bliver jeg holdt ude af fællesskabet, selv hvis min lærer vælger at jeg skal arbejde sammen i en gruppe i min klasse føler jeg mig sygt unormal!! ( pga at jeg er overvægtig og er blevet mobbet med det hele mit liv.)
JEG VED IKKE HVAD JEG SKAL GØRE 🙁 Jeg er ikke glad for livet pt & har ikke rigtigt lyst til at leve pga ensomhed, men igen ved at jeg er så ulykkelig. 🙁
Håber ikke at det blev alt for kompliceret og rodet at læse. 🙂
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Tak for dit brev. Det er hverken kompliceret eller rodet. Tværtimod har du meget fint fortalt om dit liv siden 3. klasse, og om hvor ensom og ulykkelig, du føler dig.
Det lyder rigtig hårdt for dig, at Ida er flyttet. Jeg tænker, at hun var det faste holdepunkt i dit liv. I har heldigvis mange gode minder sammen, men minderne kan jo ikke erstatte den ensomhed, du føler.
Ensomheden gør så ondt, at du har valgt at skære i dig selv. Du har sikkert oplevet, at den fysiske smerte hjælper lidt på smerten inden i. Og du har nok også opdaget, at det kun varer ganske kort tid, inden smerten inden i er tilbage. På kort sigt kan det måske føles som om, at det hjælper. Men på længere sigt hjælper det dig ikke.
Du er på rette spor, når du i stedet har valgt at fortælle om dig selv til BørneTelefonen. For noget af det vigtigste til at få det bedre, er at turde lukke op. Det har du nu gjort. Godt!!
Jeg tænker lidt på, om du kender en person, du kunne betro dig til? En af dine forældre? En bedsteforældre eller anden familie? En lærer? Eller en helt anden person? Prøv at tænke på, om der er en, der er rigtig god til at lytte. Hvis du kender sådan en person, synes jeg, du skal tage mod til dig og fortælle om dig selv og dit liv. Fuldstændig ligesom du har gjort i dit brev. Du kan også vælge at vise dit gode brev. Så har I et godt udgangspunkt for en samtale.
Du kan også få hjælp fra LMS - Landsforeningen mod selvskade. Du kan læse om dem på www. lmsos.dk. Det er en gratis og anonym rådgivning. Mange børn og unge har haft stor glæde af at kontakte dem. Det tror jeg også, du vil have.
Du kan også kontakte Headspace, der er et anonymt og gratis tilbud til alle mellem 12 og 25 år. De har rådgivninger over hele landet. Du finder dem på www.headspace.dk
Jeg håber, at du vil gå videre med at opsøge hjælp. Det er nemlig det, der skal til, for at du får det bedre.
Det er slet ikke i orden, at du bliver mobbet i skolen. Du har ret til at være, som du er, uden at blive mobbet. Når der er mobning i en klasse, er det ofte fordi, at klassen ikke har lært, hvordan man behandler hinanden ordentligt. Og mobning er ikke okay. Alle skoler skal have en plan for, hvad de skal gøre, når der er mobning i en klasse. Og det er lærerne, der skal stå i spidsen for, at klassefællesskabet bliver ændret, så alle får lov til at være der. Jeg vil opfordre dig og evt. dine forældre til at snakke med skolen efter ferien, for at høre hvad de vil gøre ved mobningen.
Nogle skoler har en særlig AKT lærer, der hjælper klasser med at være sammen på en bedre måde. Måske har din skole også det? Du kan læse mere om mobning og hvad, man kan gøre på BørneTelefonens hjemmeside: https://bornetelefonen.dk/tema/mobning-drillerier
Du skriver, at du er overvægtig. Hvis du har lyst, kunne du måske have glæde af et ophold på et Julemærkehjem. Det er et sted, hvor man både går i skole og bor i 3 måneder. Her er der lærere, der er meget dygtige til at hjælpe med at styrke elevernes selvværd og til at vejlede om sund kost og motion. Der er mange børn i samme situation som dig, der har været rigtig glade for det og som føler, at de har fået nyt mod på livet. Hvis du synes, at det lyder som noget for dig, skal du og dine forældre henvende sig til skolens sundhedsplejerske eller din læge.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til at få det bedre. Det har du fortjent.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen