Brev
Ensomhed
Hej Brevkassen
Jeg går i syvende klasse, og i min klasse er vi kun fire piger. Klassen startede 2015.
Jeg kendte to af pigerne, da de gik på mit hold og den tredje fra min gamle klasse.
Problemet er at de tre piger ser ud til, at have det rigtig godt sammen (hvilket er godt), men jeg føler mig bare ret udelukket.
Hvis vi skal nogen steder hen eller noget er det altid de tre… Blev heller ikke inviteret til fødselsdagen, da hende fra min gamle klasse fyldte år. Selvfølgelig er der dage hvor jeg føler, at jeg er en del af den gruppe.
Jeg ved ikke om det bare er mig som er jaloux, eller noget helt andet. Det kan selvfølgelig også være mig selv som er problemet.
Håber virkelig i kan hjælpe.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige fra 7. Klasse,
Det lyder bestemt ikke rart, det du oplever. Det er hårdt at føle sig udenfor, og det er vigtigt, at der gøres noget ved den følelse. Godt at du har skrevet her.
Jeg lægger mærke til i dit brev, at du viser overskud overfor de andre piger, og at du er glad på deres vegne. Det er bare så flot af dig. Jeg synes, at det siger meget om dig som person, at du på trods af at føle dig udenfor, udviser det overskud.
Jeg synes det er strengt, at du ikke er blevet inviteret med til fødselsdagen, når nu I kun er 4 piger i klassen. Jeg tænker også, at eftersom det er en ny klasse, burde de voksne være opmærksomme på, hvordan I fungerer socialt.
Ved din lærer mon, hvordan du har det i klassen? Jeg tænker, at det er en rigtig god idé, hvis du fortæller din lærer, at du har en følelse af ikke altid at være en del af pigernes fællesskab. Din lærer bør hjælpe dig og kan måske sørge for, nogle aktiviteter, der på en naturlig måde samler jer piger.
Jeg synes også, at det vil være rigtig godt, hvis du evt. kan snakke med dine forældre om det du oplever. Det er altid godt at have voksne omkring én, som ved hvordan man har det og hvilke ting, der kan være svære.
En tredje idé jeg får, er at du måske kan invitere alle pigerne hjem, til noget pige-hygge eller noget andet. På den måde, kan du selv tage initiativ til noget samvær. Så viser du også de andre piger, at du er interesseret i deres venskab.
Jeg synes slet ikke, at det er i orden, at du ikke altid føler dig som en del af pigernes fællesskab, så jeg håber virkelig at nogle af mine idéer kan hjælpe dig.
Med venlig hilsen
BørneTelefonen