Brev
Ensomhed
Er en dreng på 11 år.
Jeg har kun 4 venner fra min klasse.
Jeg føler at alle de andre ikke gider sådan at spørger mig om noget.
Mange andre fra klassen er venner med alle fra klassen undtagen mig.
Nogle gange lader jeg som om jeg er ked af det.
De spørger mig om jeg er okay, når de føler jeg er det, snakker de videre med de andre.
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 11 år.
Jeg forstår, at du gerne vil være venner med alle fra din klasse. Det forstår jeg godt. Det er rigtig rart at være en del af fællesskabet og føle at man kan tale med alle.
Du lyder som en sød dreng, som jeg tænker er rar at have som klassekammerat. Det virker som om de andre også gerne vil dig og ikke er ligeglade med, hvordan du har det. Måske kan det være svært at spørge om mere end “er du okay?”, hvis man ikke føler at man kender hinanden så godt.
Er der noget, du tænker, at der kunne ske for, at I alle kan være mere sammen? Eller en måde, du kan starte en god eller en sjov samtale med nogle af dine klassekammerater? Det kan også være, at der er noget du er rigtig dygtig til for eksempel en leg eller en sportsgren, som du kunne invitere de andre med ind i? Du lyder nemlig som en der kan få venner og oven i købet har fire kammerater i klassen. Det fortæller mig, at du er sådan en andre gerne vil være sammen med.
Har talt med dine forældre eller dine lærere om dit ønske? Jeg tænker, at de voksne kan være med til at hjælpe jer med at I er mere sammen på kryds og tværs i klassen. Det kan støtte jer til at få et endnu bedre fællesskab i klassen. Måske kan I holde noget fælleshygge inden sommerferien og lave aftaler om at være mere sammen, også i ferien
Hvis du har lyst, kunne du måske vise dit brev og mit svar til dine forældre eller dine lærere.
Jeg ønsker dig alt det bedste
Med venlig hilsen
BørneTelefonen