Brev
Ensomhed…
Hej brevkasse..
jeg skriver ind fordi jeg er rigtig ked af det over så mange ting.. jeg går på en skole som ligger omkring 15-17 km ude på landet og ja jeg bor i en ´storby`. jeg går enlig i en meget god klasse og har enlig okay gode venner… problemet er så bare lige at jeg føler mig alene i skolen og også efter skole.
alle mine klasse kammerater bor tæt på skolen mens jeg som den eneste i klassen bor i `storbyen` hvilket vil sige at jeg altid er alene efter skole. vis jeg så er så heldig at få en ven med hjem så er det kun i cirka i 1-2 timer…jeg har prøvet at sige det men der er ikke rigtig sket nogen forskel.
jeg har ikke lyst til at skifte skole fordi alle skolerne omkring mig ikke er gode for mig fagligt,venner,mobning osv.. jeg har snakket om det med mine forældre men de siger bare at jeg skal spørge mine venner hvilket jeg har gjort… der er nogle som er sammen med mig i skolen men jeg ved ikke om de ville være der for mig vis de nu fandt ud at jeg cuttede.. (har lavt selværd eller hvad det nu hedder..)
jeg sidder faktisk næsten altid efter skole alene med min iPad eller computer som jeg gør lige nu… jeg har en bedste veninde men vi er ikke så meget sammen mere hvilket jeg er MEGET ked af! hun er den der perfekte pige som alle drenge ville have hun har den smukkeste krop, smukke øjne, mange venner, perfekt hår, populær, kæreste, og har pengepungen fyldt…
vi var rigtig meget sammen i de mindre klasser men det er sådan stoppet nu selvom vi bor i samme by (vi går på to forskellige skoler)…..jeg savner hende virkelig meget men jeg tror hun er ligeglad med mig.. hun skriver også hele tiden sådan nogle snapchat historier hbor der står sådan her er et eksempel ´´ (navn) du er den bedste i hele verden! ingen dig ingen mig!´´. og det skriver hun om næsten alle bortset fra mig…. og vi har kendt hindanden i 10 år nu!
hun er begyndt at se en anden pige meget nu og der er blevet bedste veninder… når vi så de der sjældene gange er sammen siger hun bare ´´ jamen du er den der betyder allermest for mig J. betyder ingenting i forhold til dig!´´ hvilket jeg ikke tror på… jeg savner min gode gamle bedste veninde! jeg savner faktisk bare at have venner….
hun er blevet rigtig meget pervers nu hvor hun er sammen med de seje ´børn´ hvor jeg står tilbage som den generte pige med briller og aldrig siger noget som bare er en lille smule perverst… jeg har sådan tænkt over om hun skammede sig over mig… fordi jeg er lidt overvægtig (vejer 75 siden sidst jeg blev vejet). jeg går med briller… og ja jeg ved godt at det er syns ting men alligevel… jeg er overhoved ikke populær!
Jeg savner hende og ja bare at have nogle at være sammen med! jeg vil ikke miste hende!!!
hilsen Mig…. p.s tak fordi i hjælper det er dejligt at i hjælper os børn og unge i svære tider!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Tusind tak for dit brev! Hvor er det godt, du skriver her ind – og hvor er det stærkt af dig, at du allerede har forsøgt at gøre noget ved de ting, du er ked af. Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig lidt videre.
Jeg kan forstå det er lidt vanskeligt at være sammen med dine venner i hverdagen på grund af afstanden. Har du mon overvejet at invitere en god ven eller veninde hjem til dig i weekenden, der har I mere tid og måske jeres forældre har fri og tid til at køre jer frem og tilbage? Måske du endda kan spørge om I skal sove sammen, så der bliver mere tid til at hygge.
Det kan også være, at du kan starte på en fritidsaktivitet med nogle andre fra klassen? Måske kan du tale med en veninde eller to om, om de også har overvejet at gå til noget i fritiden? Det kan være en sport - eller måske en ungeklub, hvor man kan hænge ud, se film, spille spil og lave forskellige ting sammen efter skole?
Der er også mange unge, der har gode venner udenfor skolen, så måske er en mulighed også at du finder en fritidsaktivitet i den by hvor du bor, så du kan gå til noget en dag eller to om ugen, når du kommer hjem fra skole. Prøv at mærke efter hvad du interesserer dig for, det kunne være en sport, musik eller måske finde en ungdomsklub. Du kan måske prøve at spørge din veninde, om hun går til noget eller kender til noget man kan gå til? Måske I endda kunne gå sammen?
Du er i en alder nu, hvor der sker mange ting. I er blevet teenagere, kroppen begynder at udvikle sig og ens interesser kan forandre sig. Måske er det det der sker imellem dig og din rigtig gode veninde. Det virker som om hun stadig er rigtig glad for dig, så du kunne jo prøve at tage en snak med hende, hvor du åbent fortæller hende om hvordan du går og har det. Det kan gøre ondt at mærke at en god veninde ikke så har meget tid til en mere, men så er det også vigtigt selv at prøve at gøre noget for at finde nye venskaber, og det kunne fx være at invitere venner hjem fra din klasse i fx weekenden og finde en fritidsaktivitet du kan gå til, det kan være måder at skabe nye venskaber. Hvad tænker du om det?
Jeg tænker du igen skal tage en snak med dine forældre, og være åben omkring hvordan du går og har det. Måske de kan hjælpe dig med at få lavet nogle aftaler med dine veninder og de kan måske også hjælpe dig med at finde muligheder for at gå til noget i din fritid, så du kan møde nye veninder.
Det er også vigtigt du får talt med dine forældre omkring cutting. Der kan være mange årsager til at man begynder at cutte, ofte handler det om svære følelser man går med alene, og det kræver ofte hjælp, for at finde ud af hvad det skyldes og hvad man kan gøre i stedet for, når man føler sig ensom og ked af det. Måske du kan vise dine forældre brevet du har skrevet til os og mit svar, det kan være en god måde at få startet en lidt svær snak. Vil det mon være en mulighed? Det kan også være du har en lærer som du er glad for, som du kan tage en snak med, det vigtigste er at du får hjælp til at få det bedre, for det har du fortjent.
Hvis du har lyst til at snakke mere om det hele, er du hjertelig velkommen til at ringe eller skrive til os på chatten.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen