Brev
Ensomhed
Hej BørneTelefonen
jeg har brug for et godt råd fordi jeg har 2 bedste venner men jeg føler mig udenfor fordi når de ringer eller noget så ser jeg det først sener og så når jeg også deltager i opkaldet så siger jeg hej og snakker til dem men de snakker bare stadig med hinanden kun og ik siger noget til mig
og de har også lavet en masse planer sammen uden mig selv om de siger vi alle er bedstevenner og jeg ved også godt af vis man skulle være 2 og 2 til en opgave i skolen så ville de også vælge hinanden og ik vælge mig.
Men de er ko også virkelig søde og når vi er sammen så hygger vi også alle sammen.
Jeg ved bare ik hvad jeg skal gøre
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak fordi du skriver her ind til BørneTelefonen og fortæller om hvordan du har det.
Det fortæller mig nemlig, at du synes at det betyder noget hvordan du har det og at du ønsker at gøre noget ved det. Det er SÅ sejt.
Mon ikke du er lidt stolt af dig selv, at du har gjort det?
Det lyder slet ikke rart at dine veninder ikke lytter til dig og som du skriver. Og laver aftaler uden dig.
Av, hvor må det bare gøre ondt. Sådan vil du selvfølgelig ikke have det med dem, for du synes jo også at de er virkelig søde.  Di fortæller også, at I hygger jer når I er sammen.
Måske er det en god ide at tale med dem om det når I sidder og hygger sammen. Måske du kan fortælle dem, at du godt kunne tænke dig, at de huskede at spørge dig, inden de laver aftaler og at de også lytter til dig når I har fælles samtaler.
Måske har de slet ikke opdaget, at de ikke lytter til dig, fordi de er så optaget af det de snakker om?
Hvis du fortæller det, kan det måske også hjælpe jer til at blive endnu bedre veninder.
Hvis du synes det svært at tale om med dem, kan du måske tage fat i en anden voksen på skolen, som vil kunne hjælpe dig? En lærer eller en pædagog, som du er tryg ved at snakke om det med?
Jeg kan i hvert fald godt forstå, hvis det gør dig ked af det. Derfor er det også vigtigt, at du får hjælp så du kan blive glad igen.
Måske kan du også spørge dine forældre om hvad de mon tænker kunne hjælpe? De kender dig måske rigtigt godt og ved noget om, hvordan du er god til at få tingene sagt. Ligesom du har været god til at få det skrevet her til mig.
Jeg deler denne side om venner med dig. Her kan du finde gode råd og videoer, som måske kan hjælpe dig.
Måske kan du også få flere ideer ved at læse om hvad andre børn har skrevet, til BørneTelefonen, om venskaber og de svar de har fået. Det kan du finde lige her.
Du kan også altid ringe og få råd af en voksen på BørneTelefonen på nummeret 116111
Jeg håber, du nu har fået lidt hjælp til at kunne få nogle gode snakke med dine veninder, om hvordan I kan blive endnu bedre veninder.
Og igen, mange tak for dit brev. Lige her vidste du godt hvad du skulle gøre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen