Brev
Ensomhed
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige på 12 som går i 6. Klasse. I frikvartererne går jeg meget for mig selv og bare tænker.
I klassen er der en jeg nævner ingen navne men hun synes det er meget irriterende når jeg prøver at være mig selv.
Jeg overtænker nogen gange, hvis jeg går alene i frikvarteret. Jeg syntes det er sygt irriterende. Jeg er også sygt dårlig til at få nye venner. Det er nemt nok at få online venner men det er jo ikke det samme.
Please hjælp!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Hvor er det godt, du skriver ind til os, og fortæller hvordan du har det. Det viser mig, at du gerne vil gøre noget for at ændre på din situation. Det er ikke særlig sjovt at gå rundt og føle sig ensom.
Du skriver, at der er en pige i din klasse, som synes, det er meget irriterende, når du prøver at være dig selv. Det lyder ikke særlig rart, at hun bliver irriteret over det. Det er meget flot, at du prøver at være dig selv, og det skal du bare blive ved med – når du har brug for det.
Jeg tænkte på, om du har talt med din lærer om det? Det er nemlig din lærers ansvar at sørge for, at I alle har det godt i klassen. Og at der ikke er nogen der er kede af det eller ensomme. Kunne du prøve at tale med en voksen på skolen om det?
Udover din lærer, vil det også være en rigtig god ide at tale med nogle andre voksne om det. Kunne du forestille dig, at fortælle dine forældre om hvordan du har det? Eller har du en moster, mormor eller en anden som du kan stole på og fortælle om det?
For rigtig mange børn, og også voksne, er det rart at fortælle andre om, hvordan man har det. Så skal man ikke gå rundt med tankerne alene og det giver tit en bedre følelse. Du skriver også, at du overtænker, og derfor tænker jeg at det måske kan hjælpe dig at få det fortalt til nogen, i stedet for at bære de svære tanker alene? Hvad tænker du om det?
Du skriver i dit brev, at du er dårlig til at få nye venner, men at det er nemt nok online. Det er rigtig godt, at du er god til at få venner online. Så skal du bare øve dig i virkeligheden. Det kan nogle gange være svært, men hvis du tænker, at du bare skal være dig selv, så er du godt på vej.
Jeg vil også foreslå dig, at tale med din lærer. Din skole skal sørge for, at I kan være sammen og hjælpe jer til at være gode venner med hinanden i klassen.
Jeg tænkte på, om du går eller kunne forestille dig at gå til noget? sport, musik eller andet?
Til fritidsinteresser er man flere sammen, og det kan nogen gange være nemmere at få venner, når man laver noget, som alle kan lide og er sammen om det. Det kunne du tale med dine forældre om?
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig med, hvad du skal gøre nu, og så sender jeg en masse varme tanker din vej. Hvis du har lyst kan du læse mere om venskaber på dette link: Venskaber
Du er selvfølgelig også altid velkommen til at skrive igen eller ringe til os på BørneTelefonen på 116111 hvis du har brug for det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.