Brev
Ensomhed
Hej
jeg føler mig ensom i skolen
jeg har ikke rigtig nogen venner at være sammen med i skolen og efter skolen jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
jeg har nemlig ikke lyst til at flytte skole igen
svar hurtigst muligt
Tak på forhånd<3
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev, jeg synes det er godt, du har skrevet her til BørneBrevkassen, for det er da ikke rart, at have det sådan, som du skriver.
I dit brev kan jeg læse, at du føler dig udenfor og ensom, og det tænker jeg, på ingen måde må være rart. Har du mon talt med nogen om det?
Du skriver ikke noget om, du har snakket med din klasselærer eller andre om det…?
Har du mon lige skiftet skole? For jeg tænker det er vigtigt, at din lærer ved hvordan det er at være i klassen. Så han eller hun kan hjælpe dig. Måske kan I tale om venskaber i klassen, hvordan man byder nye elever velkommen i klassen og laver aftaler med hinanden om at komme hjem til hinanden - hvordan vil det mon være for dig, hvis din lærer kan hjælpe med det? Det kan jo være, at der er andre i klassen som har det ligesom dig?
Mon dine forældre ved hvordan du føler, vil det være muligt for dig at tale med dem, eller en af dem? Hvis det er svært at tale med dem, kan du måske skrive til dem, at du har brug for at tale om hvordan du har det i skolen - mon det vil være en idé?
Nogle gange kan de voksne bedre hjælpe, hvis man fortæller dem det… tror du det, vil være sådan hjemme hos jer?
Du har haft modet til at skrive hertil, det viser i hvert fald mig, at du er en pige, der gør noget, når du føler, du har brug for hjælp. Det er så stærkt gjort af dig.
Du skriver også, at du er ensom i din fritid. Har du mon tænkt på, at gå til en aktivitet? Måske ville det være godt for dig at få en fritidsinteresse, hvor du kunne møde nogle andre børn, end dem du går i klasse med? Måske kan du lide at danse, eller måske er du mere til håndbold, eller andet som vil spændende for dig…?
Hvis du får lyst til at snakke lidt videre med en af vores søde rådgivere, og måske har du brug for at tale mere om det eller om andre ting, så er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Kærlige tanker fra
BørneBrevkassen
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.