Brev
“Ensom” Ved ikke hvad jeg skal gøre… :( PLEASE HELP ME!!!!
Hej BB!
Her på det sidste har haft det svært… Det er en mærkelig følse jeg har. Sommetider i skolen er jeg helt op at køre og har det pisse sjovt med alle andre både venner og hvor jeg laver “ballade” Så senre på dagen eller næste dag, er jeg slet ikke op at køre og ingen gider at snakke med mig, selfølgelig lidt.
F.x idag hvor jeg skulle til noget aften-fest med klassen og der var jeg slet ikke oppe og køre så der var ingen der gad mig, kun lidt. OG der er en dreng som er hele tiden oppe at køre, og jeg kan jo ikke bare spørge ham hvordan han gør det, det nok lidt forkert..
Vil bare vide hvad problemmet var med mig! VIL bare have at jeg er oppe og køre heletiden..og har det sjovt med min klasse, jeg er nok også lidt genert nogle gange!
Mit andet spg. Er at ham drengen der er oppe at køre hele tiden, vil jeg så gerne være venner med! Men der er 3 andre drenge der hele tiden er ved ham. Men hvad skal jeg gøre for at han også ligge mærke til mig! PLEASE HELP ME!!!!
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng
Tak for dit brev. Godt at du skriver, jeg kan godt læse, du har det svært lige nu. Flot at du har haft mod til at sætte ord på dine følelser.
Som du sikkert ved, er du teenager lige nu, og da sker der en masse med kroppen både fysisk og psykisk. Ens hormoner kører op og ned, så man det ene øjeblik er rigtig glad og næste øjeblik har lyst til at græde. Det er helt naturligt, og det er en følelse, som du deler med rigtig mange andre teenagere.
Du skriver, du gerne vil være oppe at køre hele tiden. Jeg tror desværre ikke, at der findes et råd til at være oppe hele tiden. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have det sjovt med din klasse, og det er dejligt at læse, du tænker sådan om din klasse. Men jeg håber, at der også er plads til at være lidt stille engang imellem i din klasse? Jeg ved godt, at det er svært at tænke sådan, når man bliver ramt af ked af det følelse. Måske kunne det hjælpe dig at skrive tankerne ned i en lille bog, så de kommer ud af hovedet?
Du spørger, hvad du skal gøre ved ham drengen, som du gerne vil have lægger mærke til dig. Jeg kan godt forstå, det er svært, når de andre 2 drenge er omkring ham. Måske kunne I aftale at mødes uden for skole og lave noget sammen? Så vil det måske være lettere at være sammen med ham, uden at du skal forsøge at overdøve de andre?
Håber du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til børnetelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.