Brev
Ensom til tider
Hejsa
Jeg er en pige på 14 år og jeg går i 8. Klasse. I min venindegruppe er vi 4, men jeg har altid følt som et slags 3. Hjul på en måde. Det er også måske fordi jeg ikke er typen det ligger billeder på Instagram og ikke er venner med de samme personer som den udenfor skolen.
En af pigerne er virkelig sød, men der er bare nogle ting som fx nå vi allesammen er sammen og hun skal tage billede til sin story er jeg ikke med eller når hun tagger pigerne i noget tagger hun ikke mig. Og nogle gange så er de bare sammen uden at jeg er blevet inviteret altså de siger det ik engang. Ligepludselig er de bare sammmen og det er sådan noget der kan gøre mig lidt ked.
Vi er MEGA gode veninder, men føler mig bare lidt som et misfit nogle gange. Det har måske også noget at gøre med at jeg er muslim og jeg ikke ligner en på min alder ift til dem, som er kristne ( lige blevet konfirmeret) og meget udviklede ift til deres udseende. Jeg startede også først i 3-4. Klasse. Jeg føler Heller ikke at jeg er smuk nok hvis man kan sige det på den måde… de har langt blond glat håt hvor mit er meget krøllet og kruset….
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 14 år.
Jeg forstår godt at du kan blive ked af det, når du indimellem ikke føler dig som en del af venindegruppen. I er rigtig gode veninder, men I har ikke de samme venner uden for skolen og du bruger ikke instagram som dem. Begge dele er med til at du indimellem kan føle dig anderledes og også ensom? Jeg forstår godt hvis det er sådan, du kan have det.
Mange børn skriver til os om det med at føle sig anderledes, fordi de ikke har det som resten af en gruppe…. Børn stiller sig selv spørgsmål, om de er  forkerte, fordi de ikke har det som flertallet. Mit svar til dem er: Nej, det er I ikke.
Jeg synes tværtimod, at det er godt, hvis man kan være tro mod sig selv og følge sine følelser. Men jeg ved også, at det kan være svært, og at man rigtig tit skal øve sig. For nogle mennesker betyder det øvelse hele livet.  Ved at du skriver til os og er ærlig overfor dig selv, er du allerede igang med det, og det synes jeg er flot.
Du skriver, at det måske er fordi, du er muslim og ser anderledes ud end de andre…Men uanset hvilken religion man har, eller hvordan man ser ud, så er det ok ikke at ligne andre. Faktisk er det tit sådan, at vi mennesker sammenligner os med andre og gerne vil passe ind. Derfor får vi hurtigt øje på alle forskellene.
Men der er jo også ligheder mellem dig og dine klassekammerater: I går i samme skole, har samme alder og oplever nogle af de samme forandringer i kroppen (selvom det er i forskelligt tempo). Det kan også være at I kan lide noget af det samme musik, film eller andet. Måske kan det hjælpe også at tænke på alle de ting, som du har til fælles med de andre?
Det er rigtig tit en stor hjælp, hvis man kan få talt med andre om hvordan man har det. Mennesker der holder af en, kan være med til at sige nogle gode ting til én. Ord som betyder, at man får mere tro på sig selv som den, man er.
For ensomhed er en følelse, som alle mennesker kan have. Den kan komme af forskellige årsager. Fx hvis man er uvenner med en god ven, man slår op med en kæreste eller hvis en fra familien er meget syg. Men det kan også være en mere generel følelse af ikke at føle sig god nok eller føle sig anderledes og forkert. Måske du kan genkende det?
Mon du har sagt til nogen, at du har det sådan? Jeg ved, at det kan være svært at sige højt, og til alle i en gruppe. Men måske du kunne prøve at sige det til den af pigerne du har det bedst med? Fortælle, at du kan blive lidt ked af det, når du oplever, at de er sammen uden du er med. Fortælle, at selvom du ikke bruger instagram som de andre, så undrer du dig over at du ikke tagges, for det vil du faktisk gerne.
Måske de ikke tagger dig, fordi de tror, at du helst ikke vil ..? Det er svært at vide, men du kan finde ud af det ved at spørge.
Jeg tænker på, om der mon er en lærer på skolen, som du vil kunne snakke med?  Det er nemlig lærernes arbejde at lytte til børnene i skolen og hjælpe dem til at få det godt.  For det er også sådan, at nogen gange kan man føle sig endnu mere ensom, hvis man går med sine tanker for sig selv. Få råd til hvordan her.
Hvis du synes, det er svært, at tale med en, du kender om det, så kan du også altid kontakte BørneTelefonen.  eller Headspace
Men der er som sagt mange andre, der også oplever ensomhed. Derfor kan det også være rart at læse om andres følelser og oplevelser, så føler man sig nemlig mindre alene. Læs breve og besvarelser om, ensomhed her.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig på vej.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen