Brev
Ensom. Pige 12 år
Hej børnetelefonen
jeg har haft det rigtig skidt det sidste års tid og jeg har brug for hjælp. Hver dag kommer jeg i skole og ser glad ud, men inden under er jeg fuldkommen ødelagt og jeg har brug for hjælp for mit liv er ikke længere noget jeg vågner op om morgnen og tinker hvor er jeg heldig at jeg har så godt et liv.
Jeg plejer at være god i skolen, men her på sidste har jeg haft det skidt og grædt meget jeg fortalte mine forældre hvordan jeg havde det og de tog mig ud af skolen sådan at jeg kunne holde tingene ud. Nu skal jeg så tilbage og jeg flytter også meget snart skole.
Jeg sidder næsten hver nat i min seng og græder det meste af natten og når jeg vågner om morgnen har jeg ikke lyst til at stå op.
Mine forældre ved ikke hvordan jeg har det og jeg er begyndt at få selvmords tanker og delte det med en veninde, men hun sagde at jeg ikke rigtig var deprimeret så hun sagde at jeg sagtens ville komme over det og at jeg bare skal droppe den der triste bobbel og være sammen med hende, men som om det hjælper så nu sidder jeg bare og græder for mig selv og ved ikke hvordan jeg skal fortælle min mor at jeg ikke længere vil have mit liv.
Jeg er ensom ver dag og har mistet mange venner i år.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Hvor er jeg glad for at du skriver ind til os, og at du er så modig at dele de mange store tanker du går og bærer rundt på. Det er der mange mennesker der kan have svært ved, så det er sejt at du åbner op om dine følelser!
Du fortæller mig, at du har haft det skidt det sidste års tid. Allerførst kommer jeg til at tænke på Corona. I hvert fald har rigtig mange børn og unge skrevet ind til os det seneste års tid, fordi de har været ensomme – også på grund af Corona.
Mange fortæller, at det først var svært at skifte til hjemmeskole. Men det har også været super svært for mange at starte i skole igen. Mange fortæller mig, at de er ramt af ensomhed og ikke rigtig kan se en mening med livet.
Det kan sagtens være, at det ikke lige er sådan for dig. Men du er slet ikke alene om at føle ensomhed og have selvmordstanker.
Jeg tænker også, det må være svært, at din veninde ikke rigtig har forstået, hvad du mente. Så kan man komme til at føle sig endnu mere ensom.
Ensomhed kan være lidt svært at forstå, hvis man ikke selv har følt det – så at din veninde ikke har forstået, betyder ikke, at hun ikke er interesseret i at vide, hvordan du har det. Måske er det bare lidt svært at forstå. Jeg håber, det giver mening.
Men jeg synes, det er virkelig sejt, du forsøgte at forklare – både dine forældre og din veninde. Mon du kunne prøve at sætte dine forældre ned en ekstra gang?
Hvis du kan, så tror jeg det ville være en god idé at åbne op om de helt svære tanker. Jeg er sikker på, at din mor hellere vil vide hvad du går og tænker på, end ikke. For hvis dine forældre ved det, kan de måske også få din nye skole til at tage ekstra godt imod dig. Kan du mon følge mig?
Måske du kan bruge dit brev og svaret her til at starte samtalen? Nogen gange er det nemmere at skrive ting ned og så kan dine forældre læse det og starte samtalen med dig ud fra disse to breve?
Du kan også se en god video her om, hvordan man snakker om noget svært: https://www.youtube.com/
Jeg tror på, du har modet til at gøre det. Måske du vil opleve, det er en lettelse bare at få sagt det med selvmordstankerne højt til nogen.
Du har allerede vist hvor sej du er ved at tage fat i din tætte veninde og forældre.
Jeg tror du kan, og hvis du har brug for at tale mere, er du hjertens velkommen til at skrive igen eller ringe ind til os på tlf. 116 111. Her kan du også øve dig i at sige de svære tanker højt. Vi vil altid gerne lytte, og du er helt anonym, hvis du ønsker det.
Kram og en masse gode tanker fra BørneTelefonen