Ensom og svigtet

Hej

jeg er en pige på 16 som føler sig meget ensom, men det har jeg også en god grund til.

Jeg er meget genert og hader at starte en samtale med folk, jeg har ikke noget problem med at svare, det er bare det med at starte samtalen.

Jeg går i 10ende klasse og har ingen venner overhovedet. Jeg sidder bare og venter til vi får fri, jeg har også en del fravær, fordi jeg føler mig pinligt berørt af at sidde alene…

Jeg har sagt til min mor, at jeg ikke har nogen venner i min klasse, men hun siger bare jeg skal snakke til dem. Har det bare meget svært ved det…

Jeg har kun 2 veninder, da min kusine har ”stjålet” de andre jeg havde. Hun er hele tiden sammen med mine veninder og prøver hele tiden at lade vær med at tænke på det, men det er bare vildt svært og jeg græder ofte, når jeg er alene og tænker på om der overhovedet er ”håb” for mig…

Er bange for jeg skal græde og være alene hele mit liv. Hvad kan jeg gøre?

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år.

Jeg forstår godt at det er svært at være genert. Og det er et problem, når du ikke har lyst til at komme i skole. Det er i teenageårene de sker rigtig man forandrandringer og man er ved at finde ud af hvem man er, hvad man godt kunne tænke sig var anderledes og man sammenligner sig selv med andre fra klassen eller skolen. Det kan godt være rigtig svært, og endda gøre at nogle unge bliver generte eller utrygge i sociale sammenhænge.

Jeg synes det er stærkt, at du har fortalt det til din mor. Det lyder dog som om hun desværre ikke helt har forstået, hvordan det påvirker dig. Måske skulle du prøve at fortælle hende om det igen? Eller du kunne vise hende dette brev. Nogle gange kan det være nemmere at forklare noget i et brev end at skulle sige det direkte.

Det lyder dejligt at du har to veninder. Gad vide om du er ok med at starte en samtale sammen med dem? Måske kan du snakke med dem om, at du føler dig ensom og det med at det er svært at starte en samtale i skolen? Måske kan de fortælle dig, hvor ofte du starter en samtale sammen med dem. Og det kan være rart at kunne dele sine tanker, hvis man har det svært eller er ked af det. Eller også kunne der være en voksen du kender, som du kunne have lyst til at snakke med. Måske én der kunne komme med nogle gode råd, fx en vejleder på studiet.

Du skriver at du hader at starte en samtale. Er det mon altid sådan, eller er der nogle gange hvor det måske går okay? Og hvad med dine to veninder. Dem snakker du sikkert fint med. Desuden er du god til at svare når andre indleder en samtale, og det er jo også enormt vigtigt når man har en samtale med nogen! Selvom man ikke er den der starter samtalen eller har meninger om alle mulige ting, så kan være den der taler med eller nikker til det de andre siger. Hvis man vil afprøve at starte en samtale, kan det fx være noget man ved de andre også kender til. Det kan fx være en serie eller andet, de også kender. Fx: "Så du/I det der skete i X-Factor, da han/hun blev stemt ud?" Hvis det er noget de andre kender til, så vil det nok svare og tale videre ud fra det du begyndte med...vil det være en måde at øve sig lidt. Det kan jo være med en eller to fra klassen, du afprøver det.

Det lyder også som om du er god til at få nogle søde veninder siden din kusine er interesseret i at 'stjæle' dem. Men måske er det bedre at fokusere på nogle andre at være sammen med? For det lyder ikke rart at være sammen med nogen der forsøger at stjæle ens venner. Mon du går til noget i din fritid? Ellers kunne du måske overveje en sportsgren, kreative ting eller andet du kunne starte til. Det kunne være en anden måde at møde andre unge med samme interesser og så har man den fælles interesse at snakke om.  Det kan være at det også hjælper dig med at øve dig i samtaler.

Inden længe er 10. klasse færdig og det kan jo bliver starten på, at du du møder nogle søde, dejlige eller sjove mennesker. Måske er det netop det der skal til, for at du bliver mindre genert.

Jeg synes, at du lyder som en sød og dejlige pige, der ville være god at blive veninder med.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.