Brev
Ensom og selvtillidsmanglende
Kære BB,
Jeg er en 14 årig dreng, der føler mig ensom. I skolen og til fodbold har jeg det rigtig godt. Jeg har det godt med de andre osv. Men i min fritid har jeg ingen venner. Jeg tør aldrig at skrive eller spørge nogen om de kan være sammen osv. Jeg ved godt, at de andre tænker, at jeg ikke gider dem, når jeg aldrig skriver eller spørger, men jeg tør bare ikke.
Tænk, hvis de ikke gider, hvis de synes det er kedeligt, mit huser klamt osv. Hvordan kan jeg overbevise mig selv om, at jeg er god nok? 🙁
Kh. en fortvivlet dreng.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Jeg håber, jeg kan give dig nogle forslag til, hvordan du kan finde mod til at få spurgt.
Først vil jeg spørge dig, om det altid har været sådan, eller er der mon nogen kammerater, du er vokset fra eller blevet uvenner med?
Kunne der være nogen, som på et tidspunkt har vist interesse for at hænge ud, som du ville turde gå tilbage til og spørge, hvad de skal lave efter skole? Måske følges du med en af de andre noget af vejen hjem fra skole eller fodbold… Hvis du gør det, kunne du måske spørge, hvad de skal lave og foreslå, at I spiser en is eller drikker en sodavand sammen, før I tager hver til sit. Hvordan tror du, det ville være for dig?
Nogen gange er det sådan, at man kan gå med en masse forventninger til sig selv, om hvordan man skal være, når man er sammen med andre, og det kan næsten føles som om, man ikke kan leve op til de krav og forventninger, man stiller til sig selv… Kan du mon genkende den følelse?
Det er omvendt også ofte tilfældet, at når man snakker med andre, så kender de enten selv den slags tanker eller også kan de slet ikke forstå, hvorfor man spekulerer så meget, fordi de bare synes, det er hyggeligt at være sammen. Hvad tror du, at dine kammerater ville sige og tænke?
Måske behøver du ikke at invitere venner med hjem, men i stedet kan I måske starte med at være hos en af de andre (og du kan får chancen for at se, hvordan de bor)?
Kunne det være en mulighed for dig spørge til, hvad de andre drenge skal lave efter fodbold? F.eks. ”Har I planer, når vi er færdige med træning i dag?” På den måde spørger du ikke direkte til, om de vil være sammen, men mere interesseret i dem og deres dag…
Du fortæller, at du ikke skriver… Ville det måske egentlig være nemmere for dig at skrive til én fra klassen, som du synes er rar og venlig, og som du kan regne med ville svare dig pænt? Du kunne evt. bare skrive og sige ”hej” og spørge, hvad han/hun laver? Du kunne også spørge til nogle lektier eller noget i den stil. Eller du kunne skrive til hele gruppen om ikke I skulle lave en filmaften en gang efter træning..?
Jeg håber, du kan bruge mine forslag til at finde ud af, hvad der ville virke bedst for dig, og ellers er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvor du mere direkte kan snakke med en rådgiver om, hvad du kan gøre.
Kh. BørneBrevkassen
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.