Brev
Ensom og bange
Hej, jeg er en pige på 16 år.
Jeg har aldrig tænkt på at skrive her inde, men nu sidder jeg for mig selv, alene og ked af det…. igen.
Jeg plejer, at være en meget glad og sjov pige, som elsker at male/tegne og gik meget op i film og anime. Men jeg er pludselig blevet ekstremt trist og ensom i løbet af de sidste par år.
Alle mine venner er andre steder i landet nu og jeg står helt alene. Jeg fortager mig aldrig noget mere, og jeg græder stort set hver dag. Jeg kan ikke holde ud, at være i mit eget hovede og jeg får tit angstanfald.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre længere… går til psykolog men synes ikke at det hjælper, og jeg har ingen venner i min klasse.
Jeg har svært ved, at spise noget og at sove. Jeg kan ikke lide mig selv længere…. Jeg bliver så sur på mig selv hele tiden.. Hvorfor kan jeg ikke bare få venner? lade vær med at tude? være mere modig? Jeg hader alle de tanker i mit hovede og jeg kan ikke stoppe dem. Jeg har ingen venner at snakke med…. Har mine forældre, men føler ikke at de forstår mig… Jeg ved ikke hvad jeg kan gøre for, at få smerten i mit hovede og i mit bryst til at stoppe. Få ensomheden til at stoppe… Der er hårdt og udmattende og jeg kan ikke holde til det.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev og godt du skrev herind.
Det lyder til, at du ikke har haft det godt i noget tid. Flere år er lang tid ikke at have det godt i.
Du beskriver dig selv som en glad og kreativ pige før du begyndte at blive trist og ensom. Ved du mon hvad der medførte det skift i dit humør? Sidder og tænker på om det var fordi mange af dine venner flyttede? Jeg har nemlig talt med mange unge, som når deres gode venner flyttede, oplevede en enorm ensomhed.
Du skriver du går hos en psykolog, men at det ikke hjælper. Måske taler din psykolog og dig ikke så godt sammen? Måske skal du have mere hjælp end du får lige nu? Jeg sidder og tænker på om dig og dine forældre ikke skulle have en ærlig snak om hvordan du går og har det, så kan det være at de bedre kan komme til at forstå dig. Måske kunne du vise dem dette brev? Derudover tænker jeg, at det måske kunne være en idé at bestille en tid hos din egen læge. Han/hun kunne måske lave en depressionstest på dig, for at se om du har brug for noget behandling? Du kan også tale med din læge om du ikke føler snakkene hos psykologen hjælper, måske du har brug for hjælp til at finde en anden psykolog. Det er helt ok at skifte, for det handler jo om kemi, at man føler sig tryg, så du kan åbne op og få den hjælp og støtte du har brug for. Det kan godt være du har fået lavet en test hos lægen før, men depressioner kan udvikle sig og blive værrere, hvilket kan betyde, at de også skal behandles på en anden måde.
Hvis man har det som dig, så er det heller ikke nemt at skabe nye venskaber. Det har man simpelthen ikke overskuddet til. Så du skal ikke slå dig i hovedet over, at du ikke kan skabe nye venskaber lige nu. Du skal først have hjælp til at få det bedre, så den glade og kreative pige, som du stadigvæk har derinde, kan komme frem igen.
Sidder og tænker på om du stadigvæk har kontakt med dine venner, som nu er rundt om i landet. Måske de kunne være gode at snakke med lidt engang imellem. Hvis I har mistet kontakten, så kunne du måske skrive til dem? Måske det kunne bringe lidt lys ind i dit liv.
Ønsker dig alt det bedste.
De varmeste hilsner
Børnetelefonen