Ensom og alene i verdenen

Siden min bedstefar døde i 2016 har jeg følt at alle omkring mig hader mig og ikke vil have noget med mig at gøre, som om det er min skyld han døde. Især min mor har været hidsig på mig, og jeg har lige fået kreditkort, så min mor giver mig hver måned 200 kr, så jeg selv kan købe mad til mig selv. Hun er fuldstændig ligeglad med mig, og jeg overvejer at cutte, for min veninde cutter, og hun siger at det er dejligt at komme ud med det.

Hvad skal jeg dog gøre? Kan ikke snakke om det her med nogle veninder eller nogle voksne….

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til BørneTelefonen, og deler dine tanker med os. For det er store følelser, at du går med, og jeg vil gerne kigge på det sammen med dig.

Hvor er det flot, at du har fundet kræfter til at skrive til os. Det er utrolig modigt af dig.

Sorg er en stærk følelse, som kan fylde meget og vare i lang tid. I dit brev kunne det lyde som om, at de voksne omkring dig er i sorg. Det er meget forskelligt fra person til person, hvordan man kommer igennem sorg. Derfor er der ikke noget ’forkert’ eller ’mærkeligt’, men forældre skal altså også sørge for at børnene har det godt.

Man kan have forskellige følelser, når man mister én, man elsker. Måske bliver man ked af det, måske bliver man vred eller føler sig magtesløs. Der er ikke nogen forkerte følelser, men dem omkring os kan blive såret, hvis man ofte fx bliver mødt med vrede. Det lyder som om, at det er det som du oplever – at blive såret og ikke føler dig ønsket.

At cutte hjælper ikke mod sorg. Det hjælper heller ikke på, at du har brug for, at din mor er der for dig. Der skal noget andet til. At skade sig selv kan hos nogle give en kortvarig følelse af lettelse, og bagefter rammes man ofte af skyld og skam. Og der sker ingen forandringer udover ar, og at man kan blive afhængig af at skade sig selv. Selvom du ikke vil tale med voksne eller veninder, så er det alligevel noget, som jeg vi opfordre dig til. Det hjælper på lang sigt at få lettet sit hjerte og mærke kærligheden fra sine forældre eller andre voksne.

Alle børn har ret til at føle sig trygge hjemme. De har ret til at deres forældre respekterer dem og passer godt på dem med kærlighed og omsorg.

I er alle sårbare nu, og jeg tænker at det kunne være en lettelse for dig at få talt med din mor. Din bedstefar døde i 2016, det er mindst 2 år siden at han død. Det er meget længe, at du har haft det dårligt. Måske er din mor i sorg, hvor hun har det svært, men der er brug for at hun får øjnene op for, hvordan hendes datter har det. Jeg kan ikke lade være med at tænke på om, du mon har forsøgt at tale med din mor?

Du kan fx sige… ”Jeg vil gerne tale med dig om noget, men jeg synes det er lidt svært, så jeg har brug for at du lytter”.

Hvis det er svært for dig at sige, kan du også vise din mor dit brev med mit svar til dig eller et nyt brev, som du selv skriver til din mor. Du kan give din mor brevet, så har hun tid til at læse det og bagefter tale med dig. I brevet kan du skrive, som du har gjort til mig.

Det kan være svær samtale, det ved jeg godt. Men de fleste forældre ønsker alt det bedste for deres børn. Også dine forældre, håber jeg, vil forstå, at du har brug for deres støtte og forståelse, så du kan finde glæden igen og ikke føle dig alene.

Hvis det er svært at tale med din mor alene, kan du spørge din far, en bedsteforælder, en moster, en onkel eller en lærer, som du er tryg ved. De kan tale med din mor og/eller far og støtte dig.

Du har vist stor styrke ved at skrive til mig. Jeg tror, at du vil kunne bruge styrken til at komme ud af den svære situation.

Hvis samtalen ikke går, som du ønsker, eller du stadig har brug for at skrive til os, inden du taler med din mor, så er du altid velkommen til at ringe eller skrive til os.

Jeg tænker også, at det kunne være godt at snakke med nogen fra rådgivningen,  Børn, unge & sorg. Der er forskellige måder, du kan få hjælp til de tanker og følelser du går med. her kan din mor også få rådgivning. Du kan læse mere her: https://sorgcenter.dk/

Du kan også vise din mor dit brev og vores svar, når du taler med hende. Din mor er også velkommen til at ringe til vores ForældreTelefonen 35 55 55 57. Vi kan tale med hende om, hvordan hun bedst hjælper dig.

Vi er her for dig!

Kærlig hilsen

BørneTelefonen.

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.