Brev
Ensom igen?
Hej.
Jeg er en pige på 13 år. Jeg har altid været den stille pige i klassen som ikke havde nogen venner, og altid måtte sidde alene. Men så i 5. klasse fik to mega dejlige veninder og vi blev rigtig tætte.
Det har stået på i et års tid nu, og nu har jeg det bare som om at jeg er blevet det “Tredje hjul” Det føles som om at de to til hver en tid vil vælge hinanden frem for mig. Og jeg skriver heller ikke med nogen af dem længere.
Jeg er så bange for at miste dem og vil ikke stå uden venner igen. Jeg har prøvet at skrive til dem, men hver gang føles det som om at de ikke magter at skrive med mig.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Vær sød at hjælpe.
Hilsen M
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M på 13 år
Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er en rigtig svær situation, du står i.
Den situation har rigtig mange piger stået i før dig. Og også drenge; men nok især piger, fordi piger er sammen på en mere intens måde end drenge, der ofte er bedre til at have mange kammerater på én gang, hvor mange piger har færre, men meget tætte venskaber.
Nogle gange kan det være svært at løsne op for sådan en situation, du står i; især alene.
Derfor tænker jeg, at du kunne prøve at tale med din klasselærer om det, hvis I altså går i samme klasse. Det behøver ikke betyde, at I så skal til samtale om det alle sammen, men måske kan din klasselærer hjælpe til med at få dig tilbage i samværet med dine veninder. I hvert fald i timerne og på ture.
Og ellers synes jeg, at du skal prøve at tale med dem hver for sig. Du kan fx fortælle, hvad du føler er ved at ske, og du kunne stille og roligt spørge, om der er en grund til, at de ikke svarer, når du skriver.
Nogle gange, når man bliver teenager, så rykkes der rundt på venskaberne. Og det gør der, fordi I udvikler jer, får nye interesser og måske også får brug for at prøve noget andet end det, I plejer.
Nogle gange føler man, at man passer rigtig godt sammen med en bestemt person, mens man dagen efter føler noget andet. Og det kan være smadder svært at hitte rede i.
Jeg tænker, at det ville være en god idé at ringe eller chatte eller sms'e med BørneTelefonen på nr 116111, for så kan du få en direkte snak med en rådgiver, som du kan fortælle lidt mere om situationen. På den måde bliver det nemmere at rådgive dig på en konkret måde med forslag til, hvad du kan gøre.
Og du kunne selvfølgelig også tale med dine forældre om det, for det er vigtigt, at du ikke går og har det skidt uden at tale med nogen.
De allerbedste ønsker og tanker fra BørneTelefonen