Ensom igen?

Hej.

Jeg er en pige på 13 år. Jeg har altid været den stille pige i klassen som ikke havde nogen venner, og altid måtte sidde alene. Men så i 5. klasse fik to mega dejlige veninder og vi blev rigtig tætte.

Det har stået på i et års tid nu, og nu har jeg det bare som om at jeg er blevet det “Tredje hjul” Det føles som om at de to til hver en tid vil vælge hinanden frem for mig. Og jeg skriver heller ikke med nogen af dem længere.

Jeg er så bange for at miste dem og vil ikke stå uden venner igen. Jeg har prøvet at skrive til dem, men hver gang føles det som om at de ikke magter at skrive med mig.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Vær sød at hjælpe.

Hilsen M

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære M på 13 år
Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er en rigtig svær situation, du står i.
Den situation har rigtig mange piger stået i før dig. Og også drenge; men nok især piger, fordi piger er sammen på en mere intens måde end drenge, der ofte er bedre til at have mange kammerater på én gang, hvor mange piger har færre, men meget tætte venskaber.

Nogle gange kan det være svært at løsne op for sådan en situation, du står i; især alene.
Derfor tænker jeg, at du kunne prøve at tale med din klasselærer om det, hvis I altså går i samme klasse. Det behøver ikke betyde, at I så skal til samtale om det alle sammen, men måske kan din klasselærer hjælpe til med at få dig tilbage i samværet med dine veninder. I hvert fald i timerne og på ture.

Og ellers synes jeg, at du skal prøve at tale med dem hver for sig. Du kan fx fortælle, hvad du føler er ved at ske, og du kunne stille og roligt spørge, om der er en grund til, at de ikke svarer, når du skriver.
Nogle gange, når man bliver teenager, så rykkes der rundt på venskaberne. Og det gør der, fordi I udvikler jer, får nye interesser og måske også får brug for at prøve noget andet end det, I plejer.
Nogle gange føler man, at man passer rigtig godt sammen med en bestemt person, mens man dagen efter føler noget andet. Og det kan være smadder svært at hitte rede i.

Jeg tænker, at det ville være en god idé at ringe eller chatte eller sms'e med BørneTelefonen på nr 116111, for så kan du få en direkte snak med en rådgiver, som du kan fortælle lidt mere om situationen. På den måde bliver det nemmere at rådgive dig på en konkret måde med forslag til, hvad du kan gøre.
Og du kunne selvfølgelig også tale med dine forældre om det, for det er vigtigt, at du ikke går og har det skidt uden at tale med nogen.

De allerbedste ønsker og tanker fra BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.