Ensom i klassen

Hej Brevkasse.

Jeg er en pige på 13 år der føler sig ensom i skolen. Når vi har timer i skolen kan det være svært at finde nogen og være sammen med, og jeg bliver næsten altid valgt til sidst.

Min gode veninde har en anden veninde, som tit er syg, som så ikke kommer i skole så tit, og da hun er væk der, er det mig min veninde kun er sammen med, men så når hendes veninde kommer tilbage igen, så vil hun slet ikke snakke med mig og holder mig udenfor.

Jeg har ikke talt med mine forældre om det, fordi at jeg er en genert pige. Jeg har heller ikke så frygtelig mange venner i skolen, da jeg tror grunden er, at jeg er meget lav og tynd af min alder.

Jeg tager tit hjem i det store frikvarter i skolen og kommer igen, når vi har time igen. Jeg håber at I kan hjælpe mig med mit problem.

Hilsen den ensomme pige

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Det er ikke rart, at du føler dig ensom i skolen. Hvor er det godt, at du har skrevet her og har styrke til at søge hjælp.

Jeg kan læse i dit brev, at du ikke har snakket med dine forældre om, hvordan du har det, da du er genert. Det kan være svært at fortælle sine forældre om, de følelser du har. Men jeg tror nu alligevel, at de kan støtte dig i, at du får det bedre i skolen.

Du kan skrive det til dem i et brev og forklare, hvordan du har det. Måske, du endda kan bruge det brev du har skrevet hertil.
En anden idé til at få det sagt, kan være at sende en sms, hvor du fortæller hvordan du har det, og det er svært at snakke om. Så kan de støtte dig og spørge dig om tingene, det gør de ofte lidt nemmere.

Det er rigtig vigtigt, at få hjælp fra sine forældre og have voksne omkring sig, som ved når man har det svært. De kan hjælpe med med at snakke med lærerne i skolen, så de også ved, at der er brug for hjælp til at alle i klassen trives godt.

Med din veninde, tænker jeg på,  om hun ved hvordan du har det, når den anden veninde er der? Har du mon prøvet at sige det til hende og spørge om I ikke bare kan være sammen alle tre?

Måske kunne du invitere dem med hjem til noget hyggeligt sammen, så I kan se, at I tre kan være sammen. Det kan være en god idé, at lave aftaler i frikvarterene eller efter skole. Og det kan være, at dine forældre og lærerne kan hjælpe lidt til..

Jeg synes det er flot, at du har skrevet her, for at få hjælp og jeg håber at du kan bruge brevet, til at få snakket med dine forældre og din veninde.

Med venlig hilsen

BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.