Brev
ensom i corona
hej brevkasse.
Jeg er en pige på 12 år og går i 6 klasse.
her på det sidste har jeg følt mig meget ensom. Jeg har ikke rigtigt så mange venner. og især her hvor jeg er kommer i hjemmeskole igen har jeg følt mig endnu mere ensom. Jeg syntes det er svært at få nye venner især når alle andre omkring en har en masse at være sammen med og så sidder man selv bare lidt alene. Jeg syntes selv jeg prøver at komme hen og snakke med nogen men så er det bare lidt som m de er lidt ligeglade.
Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig:)
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
På BørneTelefonen taler jeg med rigtig mange børn og unge, som føler sig alene eller ensomme. Det fortæller jeg dig, fordi det kan være rart at vide, at man ikke er den eneste der oplever det.
Ensomhed er en følelse, som vi alle sammen har nogle gange. De fleste mennesker oplever det gennem livet på forskellige tidspunkter. Og særligt nu, hvor der er corona og nedlukning.
Hvis ensomheden begynder at fylde meget i hverdagen, er det dog vigtigt, at man søger hjælp til at ændre det – præcis som du gør nu.
Du skriver i dit brev, at du her på det sidste har følt dig meget ensom. Er det mon en følelse, som du får, når du er bestemte steder fx i skolen? Det kan også være, det har noget at gøre med corona og nedlukning?
Jeg spørger, fordi det kan være rart at tænke på om der er andre steder eller i andre situationer, hvor du ikke føler dig ensom. Det kunne fx være at du går til en fritidsaktivitet, hvor du snakker med nogen?
Jeg vil rigtig gerne give dig nogen ideer til, hvordan du kan komme ud af ensomhedsfølelsen. Jeg håber, at du kan bruge dem.
• Mød nye mennesker. Måske går du allerede til en fritidsaktivitet? Ellers er det et rigtig godt sted at møde nye mennesker. Der findes mange muligheder for at lave noget i fritiden, man synes er sjovt, og hvor man kan få nye venner. Hvad kan du godt lide at lave? Lige nu er det meste lukket ned, men snart åbner en del op igen. Måske du kan bruge ventetiden på at finde en sjov ting, du gerne vil gå til.
• Tag initiativ. Det kan være rigtig godt selv at tage initiativ til at lave ting sammen med fx sine klassekammerater. På den måde viser man, at man gerne vil være en del af fællesskabet og gerne vil være venner. Måske du kan høre dem, om de vil lave filmaften? Eller spille et spil sammen over telefonen eller computeren her henover julen?
• Tal med en lærer. Hvis det er i skolen, du føler dig ensom, så kan det være godt at tale med en lærer. Læreren kan hjælpe jer med at starte aktiviteter i klassen, så I kan blive bedre venner. Du kan også skrive til din lærer selvom skolen er lukket. Ligesom du har skrevet til mig. Din lærer skal sørge for, at alle har det godt i klassen.
• Tal med en voksen. Hos BørneTelefonen ved vi, at det kan være en stor hjælp at tale om ensomheden. Har du en forælder, bedsteforælder eller lærer du kan tale med?
Du kan læse mere om ensomhed på BørneTelefonens hjemmeside her: ensom, alene og udenfor. Du kan også se vores video, hvor et børnepanel taler om ensomhed under corona og kommer med gode råd: Ensom?
Måske kunne det også være rart for dig, med noget inspiration til, hvad du kan lave derhjemme under corona. Det kan du læse mere om her: Tips til aktiviteter hjemmefra.
Du har allerede vist mig, at du er god til at fortælle om, hvordan du har det for tiden. Det er en styrke du kan bruge, hvis du vælger at snakke med dine forældre, din lærer eller anden person som du føler, at du kan snakke med.
Jeg håber meget, du kan bruge mit svar. Du er altid meget velkommen til at skrive eller ringe til os på 116111. Vi er vant til at tale med børn og unge, om alt det der er svært.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen