Ensom, hvad kan jeg gøre?

Kære BørneTelefonen.

Jeg er en pige på 16, som går i 10 klasse.

Jeg føler mig rigtigt ensom, har kun 2 veninder (tvillinger). Som jeg har kendt hele livet og holder af dem, men har brug for flere end de to…

jeg ser tit på Snapchat at alle andre end mig er sammen med venner og hygger sig. Jeg ender med at blive rigtigt ked af det.

Jeg har en masse andre store dårlige ting i mit liv, så har ikke haft overskud til at finde nye venner i min 10 klasse. Jeg savner bare at hænge ud med folk.

Hvad kan jeg gøre? Har I et tip eller 2?

Mine forældre ved godt jeg føler mig ensom

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Ensomhed kan fylde rigtig meget for både børn, unge og voksne. Og det lyder på dit brev som om, at det også fylder meget for dig.

Det er godt, at du har skrevet herind, og jeg vil prøve at hjælpe dig lidt videre.

Du skriver, at du har mange store dårlige ting i dit liv, og at du derfor ikke har overskud til at finde nye venner. Det lyder hårdt for dig. Jeg glæder mig over, at du har dine to veninder, tvillingerne. Nogle gange er to gode venner bedre en ti venner, som man ikke er særligt tætte med. Har du mon tænkt på det på den måde før?

Måske skal du give dig selv lidt tid til at få det bedre på andre fronter i dit liv. Måske vil du så mærke mere energi og finde overskuddet til at finde flere venner.

Det kan være svært at være en del af en stor gruppe eller et fællesskab. Derfor vil jeg råde dig til at forsøge dig med at blive venner med en eller to personer i klassen først. Så kan det nemlig være, at fællesskabet kommer helt af sig selv. Jeg tænker også på, om dine ‘tvillinge-veninder’ har nogle flere venner? Måske kan I så være sammen allesammen?

Det er selvfølgelig nemt for mig at skrive. Jeg er udmærket klar over, at det kan være svært at få venner, men det kan lade sig gøre, selvom det virker svært at vide, hvordan man lige skal komme i gang med det.

Kunne du forestille dig at tale eller skrive med en lærer om, hvordan du har det? Det kan være, at din lærer ser det helt anderledes end dig. Eller at han/hun har fået øje på noget, som du ikke har opdaget. F.eks. at nogen taler pænt om dig uden, at du ved det.

Det er vigtigt, at du trives i skolen og læreren har faktisk ansvar for, at du trives og har det godt, når du er i skole. Derfor kan du roligt række ud til en lærer. Ville du mon have mod på det?

I fritiden vil jeg råde dig til at starte til en fritidsaktivitet. Her kan du møde andre søde unge mennesker på din egen alder. Der kan du helt uafhængigt af, hvordan det sociale i din klasse fungerer, danne nye venskaber. Det er altid nemmere at blive venner med nogen, som man har noget tilfælles med. Så hvis du har en interesse for et eller andet, så forfølg den og find ud af om, det er noget, man kan gå til. Eller mødes med andre omkring.

Du skriver, at det virker som om, at alle andre hygger sig, når du ser de videoer og billeder, som folk sender på Snapchat. Vi deler oftest billeder eller videoer fra vores liv, når det går godt og ikke når det går dårligt. Derfor vil du, når du går ind på forskellige sociale medier, fx Snapchat, måske opleve, at alle hygger sig og altid har det godt.

Det kan gøre, at du får et forkert billede af virkeligheden. Alt det her siger jeg ikke for at underkende dine følelser om ensomhed – men de to ting kan godt have noget med hinanden at gøre. Husk på, at du kun ser et ganske lille udsnit af andre menneskers liv på sociale medier. Selvom andre ser ud til at være glade og have det sjovt, kan de også føle sig ensomme nogen gange.

Måske kan du holde en kort pause fra de social medier, som gør dig ked af det. For lige at få det hele lidt på afstand. Hvad tænker du om det?

Hvis du har lyst til at læse om lidt om ensomhed kan du prøve at kigge her: Ensomhed

Jeg håber, at du kan bruge mit svar!

Ring eller skriv eventuelt til os 116111, hvis du kan brug for hjælp til at finde ud af, hvilke tilbud der er inden for netop din interesse. Det nummer kan du både skrive og ringe til.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.