Brev
ensom hele tiden!!
hej!
jeg er en pige på 14 år. jeg har nogle problemer som fylder generelt meget i min, hverdag.
1: jeg har et temmelig stort problem i skolen, dvs. at jeg føler jeg bliver overset i klassen! og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre jeg har prøvet at gøre ALT for at komme ind i selvskabet men intet virker? og i min fritid er jeg aldrig sammen med mine veninder gider mig ikke, det er altid mig der skal spørge om vi skal være sammen og det gider jeg ikke!
håber i kan hjælpe mig lidt videre for ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre??
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14.
Mange tak for dit brev, hvor du skriver at du føler dig ensom og udenfor. Jeg kan læse i dit brev, at du giver udtryk for, at du har nogen veninder uden for skolen, hvilket jeg tænker er godt, men at du gerne vil være sammen med dem noget oftere.
Du skriver bl.a., at føler dig overset i klassen, og atdu mange gange har forsøgt at komme ind i selskabet i skolen.
Det fortæller mig, at du er en sej pige, der ikke så let giver op og har en stor lyst til at være en del af gruppen. Det er godt kæmpet og meget modigt af dig.
Som jeg forstår dit brev, er du måske løbet lidt tør for ideer til, hvad du kan gøre, og måske også blevet ked af, at de ikke inviterer dig? Det er helt forståeligt, at du ikke gider det mere, og en helt naturlig følelse at få, hvis man føler at man skal kæmpe, uden at det har nogen effekt.
Jeg tænker, at det kan være svært at bære, hvis du går og venter på at de skal spørge dig, om du vil være sammen med dem - og de så ikke gør det. Måske kan de ikke finde ud af det, og har været vandt til at du gjorde det? Nogen er bedre til at invitere andre end andre - måske har du gode evner til det?
Nogen gange er der nogen, man har det bedre med end andre - har du mon sådan en veninde - eller to som du svinger bedre med? Hvis du har det kunne du måske spørge dem eller snakke med dem om, hvordan det kan være, at de aldrig spørger dig, om I skal være sammen.
Nogen har et stort behov for at være sammen med andre i din alder, andre vil gerne være alene og få styr på de tanker og følelser, som der kan fylde meget i din alder. Nogen gange kan det være godt at få en snak om de ting.
Det kan også være, at der er i din klasse er nogen, som er så populære, at de andre bruger næsten al deres energi på at prøve at lave aftaler med dem. Hvis det er sådan, så kunne det være, at det ville være en god ide at snakke med din lærer om, hvordan du synes, det er at gå i klassen. Måske kan han eller hun være opmærksom på at hjælpe dig indirekte fx. ved at bestemme grupperne, når der er gruppe arbejde. På den måde får I chancen for at være sammen med nogle forskellige uden at føle sig valgt fra...
Du skriver ikke, om du har en fritidsinteresse? Det kan være en rigtig god måde at møde andre mennesker på, og det er aldrig for sent at starte med noget man finder interessant. Som regel finder man via sin hobby også nogen som man kan snakke med - det kan være mange forskellige ting ex. håndbold, tennis, løbeklub, roning, syning, korsang, rollespil eller noget helt andet. Måske kunne du undersøge sammen med dine forældre/søskende/veninder, hvad der findes af muligheder, der hvor du bor?
Du er altid velkommen til at skrive ind på UngeChatten eller ringe ind til BørneTelefonen, hvis du har brug for at tale med en voksen eller få uddybet mit svar.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen.
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.