ensom dreng

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 17

Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du har fundet på at skrive til os, og pyt med stavningen, jeg kan sagtens læse, hvad du skriver.
Du skriver, at du ikke ved, hvad du skal gøre, for du føler dig så ensom. Du fortæller, at du har 2 venner og lige er startet på en ny uddannelse. Jeg tænker, at så står du jo et sted, hvor der kan være god mulighed for at få nogle flere venner på den nye uddannelse. Men al begyndelse kan være svær, og jeg tror, at mange vil kunne genkende det med at føle sig ensom, når man lige er startet et nyt sted, før man lærer folk rigtig godt at kende.

Ud over dit nye uddannelsessted kan det være, at der er nogle tilbud til unge der, hvor du bor? Det kan være sportsakiviteter eller andre fritidstilbud..? Det kan jo også være et godt sted at finde nye venner og bekendte.

Du fortæller også at du har været forelsket to gange, men begge gange har pigen pludselig mistet interessen. Jeg forstår godt, at det ikke er så rart, men jeg tænker også, at det godt kan være sådan, at man skal møde flere, før den helt rigtige er der. Jeg forstår godt, at du blev skuffet over, at pigerne pludselig ikke var interesserede længere. Har du mon spurgt dem hvorfor..? Måske kunne det være en god ide at spørge dem..? Det kan også være, at der ikke er nogen anden grund, end at pigerne ikke lige syntes, at I passede sammen, men at de i øvrigt godt kunne lide dig, og sådan er det jo også nogen gange. Jeg håber, at du har mod på at møde en ny pige, og at du vil få nogle gode nye venner på din nye uddannelse.

Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale med en rådgiver. Så kan du evt. fortælle lidt mere om dig selv.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.