Ensom autist

Hej Børnetelfon.

Jeg er en femten årig autist. Jeg har gået i special klasse lige siden jeg startede i skole.

Jeg har haft mange veninder gennem tiden men ingen der rigtig hang ved. Jeg er meget piget og de andre autist piger på min skole er drengepiger.

Det er ikke fordi jeg har noget imod at være drengepige, men jeg vil bare gerne have en veninde som jeg kan tage ud og shoppe med eller bare være piget sammen med. Men de piger vil/kan bare ikke sådan noget.

Jeg fandt på at min veninde måske ikke behøvede at være autist men på min skole går de almindelige klasse kun til 6. Og jeg går i 8.

Jeg har en veninde som jeg snakker med en gang imellem men vi er begge meget generte så vi taler kun over internettet. Men nogle gange er hun bare virkelig irriterne…

Så er der min fantastisk lillesøster. Hun er kun 1 år yngre end jeg. Jeg er mega jaloux på hende.

Efter skole kan hun tage på cafe med sine venner og i weekenderne kan hun sove sammen med dem. Hun er også god til at være sammen med mig. Hun er min bedste veninde.

I min fritid går jeg i klub hvor de har en “afdeling” for autister. Der er jeg den eneste pige :I Men i den anden afdeling, som er lidt større, går der “normale” børn. De er bare meget yngre end os autister. Der er dog en pige som er kun et år yngre end jeg. Men hun lider af angst og kan derfor ikke lave så meget sammen med mig. Hun er hellere ikke så tit i skole.

Jeg har prøvet at finde en fritids interesse, men det er rigtig svært. Jeg er ikke særlig sporty. Jeg har dog gået til ointeringsløb engang men det var et kæmpe hold og ikke rigtig et sted hvor man kunne få venner.

Jeg er også lidt bange for at få en veninde. Bange for at jeg ikke kan holde kontakten. Bange for at vi ikke har noget tilfælles og jeg bliver nød til at lade som om at vi har det sjovt sammen. Bange for at hun pludselig er led mod mig. Bange for at hun syntes jeg er barnlig eller irriterne.

Alt sammen nogle ting jeg har oplevet før.

Hilsen den ensomme autist.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Jeg kan virkelig godt forstå, at du gerne vil have en tæt veninde. Det er vigtigt for mange piger i din alder, at have det. Jeg kan også høre, at du har prøvet mange ting, for at få en veninde. Det er rigtig godt! Jeg er sikker på, at det også nok skal lykkes for dig.

Når jeg læser dit brev, synes jeg, det lyder som om, at din diagnosen 'autist' kommer til at ’sætte dig i bås’ og overskygge alt det andet du også er. Selv om man har en diagnose, er det er rigtig vigtigt at tænke på, at man er meget andet end diagnosen. Hvis en person fx har høfeber eller allergi overfor dyr, vil personen stadig kunne en masse andre ting, og ikke hele tiden føle sig forhindret på grund af sin diagnose. Jeg synes, det lyder som om, at autistdiagnosen på nogle måder, kommer til at forhindrer dig i at leve et liv som den 15 årige pige, du også er. Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig, at se dig selv som andet end autist, når du altid har gået i specialklasse, og også går i klubbens afdeling for autister. Det er selvfølgelig rigtig godt, at man kan få hjælp, hvis man har særlige behov, men de særlige behov behøver ikke at fylde det hele, og være det eneste der kendetegner en. Hvis det gør det, er det forståelig, at man kommer til at føle, at man ’kun’ er autist, og glemmer alt det andet man også er. Det svarer lidt til, at en pige med høfeber skulle gå i en særlig ’høfeberklasse’, altid være på ’høfeberholdet’ osv. Hvis det var sådan, ville pigen måske også helt glemme, at hun var meget andet end én med høfeber, og sagtens kunne en masse ’normale’ ting uden at diagnosen ville være en forhindring for det. Jeg håber, det giver mening for dig, at du kan så mange ting, at du er god til skrive om hvordan du har det, hvad du føler og de bekymringer du går med. Det tænker jeg vil være rigtig godt at bruge til at få en veninde eller flere - for det er jo lige sådanne ting man også deler med veninderne.

Jeg synes, det er så dejligt at høre, at du har et godt forhold til din søster. Jeg kan godt forstå, at du kan blive jaloux over de ting, hun laver med sine veninder. Måske kan du få lov til at være med en gang imellem? Du kan måske spørge hende, om du fx må tage med på café næste gang, de skal det.

Jeg tror også, det ville være en god idé, hvis du prøvede mødes med din veninde fra internettet. Selv om I begge er generte, kunne I måske få et fint venskab ud af det. De fleste mennesker er generte, når de skal lære et andet menneske at kende, og det er helt naturligt, at man frygter, at man ikke har noget til fælles eller at man bliver svigtet af den anden. jeg gætter på, at I begge to tænker over det. Særligt når man har oplevet det før.

Men måske kunne du prøve, at lægge de gamle oplevelser lidt bag dig, og give det et nyt forsøg. Har du mod på det? Det kan jo være, at det slet ikke bliver som du frygter, men at I derimod hygger jer sammen, og bliver rigtig gode venner. Jeg tænker, at I må kende hinanden rimelig godt, efter I har skrevet sammen på nettet, og I må også have noget til fælles, som I kan snakke videre om, når I mødes. Du har jo mulighed for at skrive til hende, at du er lidt genert og ikke helt hvad du skal sige. I kan måske også aftale, hvad I kan snakke om når I mødes, så kan I begynde med det emne og måske bare snakke videre om andre ting.

Jeg synes helt sikkert, at du skal give det et forsøg. Og selv om hun kan være irriterende (det er alle mennesker en gang i mellem), har hun helt sikkert også en masse gode sider, som måske kan overskygge det irriterende.

Jeg synes, det er en rigtig god idé, hvis du prøver at finde en fritidsinteresse, hvor du kan møde nogle piger, der har lyst til de samme ’pigeting’ som du selv har. Jeg tænker ikke, det behøver, at være sport. Det kunne fx også være musik eller noget kreativt (musik, dans, bøger, smykkeværksted, syning eller andet). Måske kan dine forældre eller dine lærere hjælpe dig med at finde ud af, hvilke muligheder der er i nærheden af, hvor du bor.

Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at du snart finde en – eller flere – gode veninder.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.