Brev
Ensom
Hej jeg er en 14 årlig pige som går i 7 klasse.
Jeg føler mig meget ensom her for tiden eller det har jeg gjordt i 4-5 måneder nu.
Jeg har det også rigtig svært i skolen, og snakker med to fra min klasse. Føler lidt de andre ikke kan lide mig fordi jeg har ændret mig meget..
jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14,
4-5 måneder er længe at gå rundt med en følelse af ensomhed. Så hvor er det godt, at du har skrevet hertil. Jeg vil gerne prøve at give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre.
Ensomhed kan være en stor følelse, der kan komme af rigtig mange forskellige ting. Den kan være svær at bære rundt på som en tung rygsæk med sten, og det kan være svært at se sig ud af, hvordan det skal blive bedre.
Ensomhed behøver ikke altid at betyde, man er alene. Man kan sagtens føle sig ensom, selvom man er sammen med mennesker hver dag. Nogle gange kommer den, når der sker skift i ens liv. Du skriver selv: – de kan ikke lide mig, fordi jeg har ændret mig meget.
Man må gerne ændre sig – det gør mennesker hele livet. Men jeg sidder og tænker på, om du mon har haft nogen at snakke med om, at du føler en ændring i dig?
Du fortæller om to gode venner. Gode venner er rigtig vigtige at have – især, hvis man ind i mellem kan føle sig ensom. Jeg tænker derfor jeg vil foreslå dig at tænke over, om du kan finde modet til at fortælle dine gode venner om dine tanker?
Ud over det kan være rigtig rart at åbne op for andre omring tunge tanker, så tænker jeg også, at dine venner måske slet ikke ved, hvordan du føler. Venner vil ofte rigtig gerne hjælpe hinanden, når en af dem er triste eller ked af det. Tror du måske, din venner ville være gode til det? Det håber jeg for dig. Måske kan de hjælpe dig med trøst og omsorg, men også præsentere dig for nogle nye aktiviteter eller steder, hvor du kan møde andre piger og drenge, der er interessante at være sammen med.
Lige nu, hvor vi skal holde afstand grundet corona, kan det være ekstra svært at have en følelse af ensomhed med sig. Man kan ikke på samme måde være sammen med sine venner eller de voksne (en lærer fx), der måske plejer at være gode lyttere.
Skulle du få brug for dine lærere, vil jeg derfor foreslå, du kontakter dem over aula/intra eller det system, I nu bruger på din skole. Det er lærernes opgave at sørge for, du trives godt med dine kammerater. Du kan fx bruge BørneTelefonens brevskabelon til at skrive et brev. Den finder du her: BørneTelefonen – Skriv det til nogen.
BørneTelefonen har også lavet en rigtig fin side, hvor du kan få nogle gode råd til, hvordan du fx kan komme i snak med nye mennesker, og beskrivelser af måder ensomhed kan vise sit ansigt på. Her kan du også se nogle små videoer, der måske kan være til god hjælp for dig. Den side finder du her: BørneTelefonen: Ensomhed
Jeg håber, du kan bruge de råd, du har fået her i brevet. Hvis du får brug for at snakke med en rådgiver, er du mere end velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111 eller sende os en sms eller chatte. Vi vil altid gerne lytte til dig, når livet er svært.
Mange varme krammere fra
BørneTelefonen