Ensom

Hej BB

jeg er en pige på 14 år. Jeg har haft det meget svært siden jeg var lille, da jeg startede i skole ville jeg ikke være sammen med dem fra min klasse, jeg ville kun være sammen med min søster som gik/går i min paralle-klasse til jeg kom i 3 klasse. der begyndt jeg at være sammen med dem fra min klasse men jeg havde det ikke særligt godt, de fleste af drengene mobbede mig og jeg sad ofte bare nede på skolens toilet. jeg har også oplevet at få en knytnæve i hovedet og blevet sparker flere gange.

Vi fik så ny klasser i 4. og det blev jeg rigtig glad for! det var/er en meget bedere klasse! så op til nu her i 8. har jeg haft det okay i skolen. men ike der hjemme. (Jeg har 3 søskende) Min søster fik angst for at være ved vores far og ville ikke være der (hvilket hun stadig ikke er særlig meget) så der var meget fokus på hende i flere år. efter det fik hun anoraksi og fik hjælp for det i lang tid. hun begyndt også at skære i sig selv. Så i de mange år har der været utroligt meget fokus på hende.

så i 6 klasse fik jeg en lillesøster hvilket jeg altid har ønsket mig så det er jeg jo total lykkelig over. men Min far og hendes mor flyttede fra hinanden før hun overhovedet blev født. Så nu hvor hun er 2 ser jeg hende kun en gang om ugen, og det synes jeg er utroligt hårdt for jeg savner hende meget. Jeg har aldrig rigtig reageret på alt det med min søster før i starten af 7. hvor jeg i starten var meget ked af det, men det er heldigvis gået over og der er nogenlunde ro på familien nu.

Jeg har to gode veninder som jeg plejede at være sammen med. men i slutningen af 7 begyndte de meget bare at være sammen dem to. Før hen var vi hele tiden sammen og arbejdede sammen over i skolen. Men nu går de hele tiden uden at sige det eller spørger om jeg vil med, vi er aldrig sammen mere og i skolen er det kun dem to. Jeg har sagt det til dem 3-4 gange efterhånden men der sker ingenting. jeg føler ikke de gider mig, selv om de siger at de gør.

og jeg føler mig ret ensom, og alene. Altså selvfølgelig snakker jeg med nogen af de andre fra klassen men det er ikke så mange. jeg går for det meste bare hjem lige efter skole. jeg har snakket lidt med min mor men jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre jeg har prøvet alt og jeg er hele tiden ked af det. håber i kan hjælpe

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,

Tak for dit brev, hvor du flot beskriver, hvordan du har haft det, og hvordan du har det nu. Jeg kan godt forstå, du føler dig ensom og alene for tiden.

Først vil jeg sige til dig, at det er en hård start på din skolegang, du har haft. Det er ikke i orden at skulle opleve så meget på de første 4 år. Dejligt at du kom i en god klasse fra 4., og flot at du kunne se alt det gode, der var i den nye klasse. Du har været en fighter!

Du fortæller, om din søster og hendes problemer med din far og hendes anoreksi. Det er klart, det har fyldt meget hos dine forældre og i hele jeres familie. Det er hårdt at vokse op i en familie med en søster, der har anoreksi, og det er en følelse, som du deler med andre søskende. Du skriver, at du først kom med en reaktion i 7. klasse. Det er aldrig for sent at snakke med en voksen om, hvordan du oplever den periode, hvor din søster var syg. Det kan være rigtigt godt at få sat ord på alle de følelser.

Jeg forstår godt, at det kan være hårdt for dig kun at se din lillesøster 1 gang om ugen. Er der mulighed for, at du kan besøge hende lidt mere eller måske hente hende i vuggestue en gang i mellem. Måske kan det også hjælpe dig, når du savner hende at skrive et brev til hende eller bare skrive dine tanker ned i en lille bog.

Det er tit, der sker noget med gamle venskaber, når man kommer op i de sidste klasser. Mange oplever, de glider fra hinanden, og det er hårdt at være den som stadig gerne vil være med og ikke oplever det samme som de andre i gruppen. Det er flot, du har forsøgt at snakke med dine veninder 3 - 4 gange, som du skriver.
 Hvis du oplever, at det ikke hjælper, kan det være, at du skal øve dig i at være sammen med nogle af de andre, selvom jeg godt ved, at det er svært, når I har været veninder i lang tid, og det er der, du har følt dig godt tilpas. Måske kunne du lave en lille aftale med dig selv om, at du mindst 2 gange om ugen skal være sammen med nogle andre i skolen og en gang uden for skolen. Det kræver lidt af en, og det kan være svært i starten, men jeg tror, det vil være godt for dig at få lidt flere at være sammen med.

Jeg tænker, om der er noget, du er interesseret i? Altså om der er noget, du måske kunne have lyst til at starte til..? Det kan være alt fra sport til musik eller måske noget kreativt? Det er nemlig også en måde at møde nye mennesker på og måske den vej få en ny veninde. Måske det er noget, du har lyst til at tænke videre over?

Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.