Brev
Ensom
Hej ,
jeg er en pige 13 år og jeg har ikke nogen venner, jeg gør alt hvad jeg kan for at være sød mod folk men jeg får bare lort tilbage, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få nogle venner, jeg er så træt og ked af at være så ensom. Jeg har haft 2 bedste veninder som bare har droppet mig fra den ene dag til den anden..
Min mor og far siger at det ikke er mig der er noget galt med, men hvis folk ikke gider at snakke med mig eller bare smile til mig, så må der jo være noget galt med mig, og det gør mig så ked af det at jeg tænker meget på om jeg så aldrig får en kæreste siden ingen kan li’ mig… Jeg ligger så tit og bare græder og det er jeg så træt af.. Har du/i nogen ide om hvad jeg skal gøre..?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller, at du ikke har nogen venner. Jeg forstår godt, du er ked af det, og jeg er helt enig med dine forældre i, at det ikke er din skyld. Jeg tænker, det er rigtig godt, du skriver til os for så kan du måske få nogle ideer til, hvad du selv kan gøre for at få nogle venner.
Jeg tænker på, hvordan du mon har det i skolen? Er der nogen af dine klassekammerater, du kunne invitere hjem? Eller er det måske stemningen i klassen, som er så dårlig, at der ligesom ikke er plads til alle..?
Hvis der er nogle, du kunne have mod på at spørge, så kunne det måske være en ide at invitere et par stykker? Det kan i nogen tilfælde være med til at snakken går godt. Eller er der noget du har særlig interesse for, du evt. kunne have lyst til at indvi dinne kammerater i? Fx. en god film I kunne se, eller en tur i skoven?
Er det sådan, at der er en rådden stemning i din klasse, så tror jeg, det er nødvendigt, at de voksne omkring klassen gør noget for at ændre på det. Med det mener jeg, at lærere, forældre og skoleledelse skal få snakket sammen om, hvordan man kan få jer elever til at blive mere åbne overfor hinanden. Hvis det er forsøgt, så kunne du måske tale med dine forældre om, det kunne være en mulighed for dig at skifte skole..? Det kan i mange tilfælde godt gøre en stor forskel, hvia man kommer ind i en ny og velfungerende klasse.
Jeg tænker også på, om du mon har nogle fritidsinteresser? Er der noget du holder særligt af at lave? Min erfaring siger mig, at det kan være en god måde at få venner på - når man har en fælles interesse. Det kan være alt muligt, lige fra fodbold til frimærkesamling, det afhænger af, hvad du kan lide at fortage dig? Hvis du har mulighed for at komme på det lokale bibliotek, kan man som oftest få en oversigt over byens fritidstilbud, og ellers kan du også søge på internettet. Måske kan dine forældre hjælpe dig med at søge..? (Det kan også være der er en eller nogen fra din klasse der er medlem af en klub eller forening du synes lyder interessant.)
Jeg gætter på, det kan være svært for dig at tage kontakt? Og jeg bliver nysgerrig på, om du eventuelt kan komme i tanke om en situation, hvor du følte dig som en del af et fællesskab? Hvad skete der? Hvor var det henne? Hvem var det sammen med? - Kan du eventuelle bruge de erfaringer?
Med hensyn til om du kan få en kæreste, så tænker jeg at det er nogle af de samme ting der vil virke godt, som når man leder efter nye venner. En kæreste kan man jo også møde i forbindelse med fritidsinteresser o.lign.
Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Der er altid en voksen der har tid til at lytte og tale med dig om de følelser og oplevelser du har. Måske kunne det være et sted for dig at starte?
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Måske har du en ven, som går igennem en svær periode?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.