Brev
Ensom
Kære bb
Jeg føler mig tit ret ensom fordi begge mine forældre arbejde sent og jeg kommer først hjem kl 15.00 hver dag efter skole så har ikke tid til nogen af mine veninder mere rimets bange for at miste dem
i skolen går det fint nok men føler mig stadig ensom
hvad skal gøre
Kh N
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære N,  Tak for dit brev, som handler om, at du føler dig ensom. Det kan være meget hårdt og nedtrykkende at gå rundt og føle sig ensom, så jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig.  Ensomhed kan føles meget forskelligt, og der kan være forskellige grunde til, hvorfor man får den følelse. Nogle gange kan man føle sig ensom, fordi man savner en bestemt person. Andre gange føler man sig ensom, fordi man er meget alene og savner at være sammen med andre mennesker. Og i helt andre tilfælde kan man måske føle sig ensom, selvom der er en masse mennesker omkring én hele tiden, men man føler bare alligevel, at man savner et eller andet - man kan måske bare ikke helt finde ud af, hvad det præcist er. Der kan også være forskel på, hvor længe man føler sig ensom. Sommetider føler man sig måske kun lige ensom i et par dage, og andre gange kan det være en følelse, som man kan komme til at gå med længe, hvis man ikke får snakket med nogen om det. Derfor kan det være en rigtig god idé at prøve at tænke over, hvorfor man egentlig føler sig ensom, så man kan finde ud af, hvad man kan gøre for at fjerne følelsen.  Du fortæller, at du er bange for at miste dine veninder, fordi du ikke har tid til at være sammen med dem efter skole. Du fortæller også, at du er hjemme ca. kl. 15 hver dag. Jeg spekulerer lidt på, om du mon bor tæt på dine veninder eller om du bor langt fra dem? Hvad er det mon, der gør, at du ikke har tid til at være sammen med dine veninder efter skole? Er det mon dine forældre, der synes, at det bliver for sent, du kommer hjem, hvis du ses med dine veninder et par timer efter skole? Måske er det fordi, du ikke har tid til at lave lektier? Det kan også være, at du har en fritidsinteresse, som skal passes? Jeg tænker alligevel på, at hvis du bor tæt på dine veninder, kunne du måske godt ses med dem et par timer efter skole sommetider? Hvis I har lektier for, kan I måske ovenikøbet sidde og lave dem sammen hjemme hos en af jer? Det kan også være, at du kan begynde til en fritidsaktivitet med en af dine veninder, hvis du ikke allerede går til noget i forvejen? Hvis du ikke har mulighed for at være sammen med dine veninder efter skoletid, fordi du bor langt væk fra dem, er det selvfølgelig lidt sværere. Men måske har din mor eller far sommetider mulighed for at hente dig hos en af dine veninder, når de har fri fra deres arbejde? Er det mon noget, du har talt med dem om? Ellers tænker jeg på, om du har tid til at se dine veninder i weekenden? Måske kunne du og dine veninder aftale, at I for eksempel skal ses én lørdag om måneden? På den måde kan det være, at man kan blive bedre til at huske, at man lige skal få planlagt, at man skal mødes med sine veninder, og man har også noget, man kan gå og se frem til. I hverdagen kan I måske Skype sammen, der kan I både snakke og se hinanden. Tror du, at det ville være en idé for dig og dine veninder?  Jeg tænker også på, om du mon har talt med dine forældre om, hvordan du har det? Det lyder som om, at du har nogle lange eftermiddage for dig selv, når du har fri fra skole, så jeg kan godt forstå, hvis du nogle gange synes, at du føler dig lidt ensom. Måske kan dine forældre hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan komme til at være lidt mere sammen med dine veninder efter skoletid eller i weekenden? Det kan være, at de ikke ved, at du går og har det, som du har det?  Når jeg læser dit brev, kommer jeg også til at tænke på, om du mon sommetider går rundt og savner dine forældre lidt? Selvom man ser sine forældre hver dag, kan man godt komme til at savne at lave noget sjovt og hyggeligt sammen med dem. Hvis man har det sådan, kan det måske hjælpe, at man taler med sine forældre om det, og man kan aftale, at man skal blive bedre til at lave noget hyggeligt sammen: Det kunne for eksempel være en filmaften med popkorn eller en spilaften, hvor man spiller forskellige kort- og brætspil? Det kan også være, at man kan tage med sin familie på café, i biografen eller noget helt andet. Det vigtige er, at man er sammen. Hvis du tænker, at det er noget, du kunne have brug for, kunne du måske også snakke med dine forældre om det?  Det kan godt være lidt svært at skulle tale med sine forældre om sådan noget, og det kan være, at de ikke helt har forstået det, hvis du allerede har prøvet at tale med dem. Men måske bliver det en lidt bedre snak, hvis man på forhånd spørger dem, om de lige har tid til at tale med dig, fordi du har noget, du faktisk gerne vil snakke med dem om. På den måde kan man måske komme til at tale med sine forældre på et tidspunkt, hvor der ikke er noget, der kommer til at forstyrre samtalen. Det kan også være, at du har lidt lettere ved at tale med én af dine forældre, og det er også helt OK. Jeg tænker i hvert fald, at det er vigtigt, at du får talt med dine forældre, så du kan komme af med følelsen af ensomhed, for den er ikke rar at gå rundt med. Måske kan det være en sms, du sender til din mor eller far og skriver, hvordan du har det og det håber på med dine veninder? Vil det være en idé for dig?   Hvis du har brug for at tale lidt mere om det eller hvis du mangler lidt råd til, hvordan du kan tale med dine forældre, må du meget gerne ringe til BørneTelefonen på nummer 116 111. Den er åben alle dage fra kl. 11-23, og det er gratis at ringe.  Mange kærlige tanker og hilsner BørneTelefonen