Brev
Ensom…
Hej.
Jeg er fjorten år gammel, næsten femten, og ved ikke helt, hvad jeg skal gøre. Jeg har altid haft denne her gode veninde (vi kalder hende O) og hun har været meget flink. Til tider. Hun er blevet utrolig hurtigt udviklet med hensyn til bryster osv. og alle drengene synes hun er utrolig smuk.
Hun har mistet interessen for mig, da jeg ikke er så udviklet endnu, og drengene ikke er interesserede i mig. Det er meget svært. Nu har hun så fundet denne her anden pige i klassen, som gerne vil være med på det hele. De drikker ikke og sådan noget, men holder sleep-overs sammen, uden at inviterer os andre.
Jeg føler de holder mig uden for. De sover sammen med drengene og sådan. Jeg har snakket med min veninde om det, og hun “ignorerer” det bare. De tænker ikke over, at vi andre bliver kede af ikke at være inviterede. Selvom vi har sagt det til dem.
Min klasse er ligesom delt om i to. Dem der ryger/drikker osv. og O og hendes venner. Så er der resten af os, som ikke rigtig ved, hvad vi skal gøre af os selv. Vi er en syv stykker, som har det sådan. Ikke helt på sammen måde som mig, men noget i retningen af det.
Jeg har prøvet at være sammen med de seks andre, som også føler det sådan her. Men jeg fungerer bare ikke særlig godt sammen med dem. Også fordi de fleste af dem allerede er utrolig tæt knyttet, så jeg bliver til det “tredje hjul”.
Jeg har 2 bedste veninder, som jeg sætter meget pris på. De går begge i min parrallelklasse, så vi kan næsten aldrig finde en tid at være sammen. Jeg dyrker ekstrem meget sport. Faktisk hver dag. Jeg har to gode veninder ved min sport, som jeg holder meget af. De er begge et år yngre, så det er også svært. Det gør det ikke lettere, at de bor så langt væk.
Den ene af dem, går lidt det samme igennem som mig. Hun er ikke udviklet, og kan føle sig lidt udenfor. Jeg har snakket lidt med hende, og det fungerer rigtig godt at snakke med en der forstår en. Men det løser bare ikke problemerne. Har en anden veninde i klassen (lad os kalde hende S). Hun er SÅ UTROLIG sød!
Men hun har mange andre veninder at passe. Hun har svært ved at “vælge” mellem drikke/ryge gruppen og mig. Jeg siger ikke hun skal vælge, men derfor kan jeg ikke bruge hende som “fast grund”. Jeg har snakket med mine forældre. De siger, at specielt nu, i min alder og fremover/gymnasiet, vil mange dele sig op i grupper.
Men kan det være rigtigt, at man skal føle sig udenfor? At have nogle dårlige folkeskoleår? Det er ikke fordi jeg bliver mobbet, men jeg sidder alene i frikvarteret, men prøver dog at indlede samtaler med de andre. Det virker bare ikke! 🙁
Efter 9. klasse skal jeg til USA som udvekslingsstudent. Jeg vil gerne starte på en frisk, hvor ingen kender mig. Men hvordan skal jeg redde trådene ud som det ser ud nu? Jeg føler ikke det skal være sådan her. Fem andre i klassen tager også på efterskole i 9. klasse. Og det var dem jeg kunne snakker bare lidt med.
Jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre. O og jeg går til sport sammen 6 gange om ugen, så jeg er lidt “afhængig” af hende. Ville ønske jeg ikke var det. Har flere gange overvejet at droppe min sport, men synes ikke hun skal ødelægge noget jeg holdet af.
Hilsen den ulykkelige.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på næsten 15 år,
Tak for dit brev. Jeg kan godt læse, at det er svært for dig lige nu.
Jeg vil prøve at svare på, hvordan det måske kan blive bedre for dig i skolen med veninderne.
Først vil jeg sige til dig, at dine forældre har ret i, at der sker meget med kammeratskaber lige nu og fremover. Tit oplever veninder, der har hængt sammen hele skoletiden, at de langsomt begynder at finde andre veninder og venskaber. Det er selvfølgeligt rigtigt sårbart for den, som ikke har behov for andre venskaber, og jeg tænker, at det er det, som du oplever lige nu.
Men det betyder ikke, at du skal behandles dårligt af O. Jeg tænker, at du måske kan snakke med hende igen, og fortælle hende, hvad det gør ved dig med den måde, hun behandler dig på. Ikke fordi du skal være med til at sove sammen med dem, hvis de ikke ønsker det, men bare at hun vil behandle dig med respekt og komme til dig, hvis der er noget, hun er utilfreds med i stedet for at gøre, som hun gør nu. Tror du, at du kan det..?
Jeg kan godt forstå, at det er svært, når dig og O har været tæt, og at hun nu måske deler alt det, som I før delte sammen med pigen, der er også er udviklet. Mon det er rigtigt forstået..?
Du skriver, at du har to andre veninder, som er søde. Jeg tænker, at det er dem, du skal søge i frikvarteret i stedet for at sidde alene. Så du aktivt søger hen til dem, måske forklare dem, at du har det lidt svært lige nu og gerne vil være sammen med dem i frikvarteret.
Det lyder rigtig dejligt, at du skal på udveksling efter 9. klasse. Du skriver, der er nogle andre på skolen, som skal på efterskole. Jeg tænker, at dem er der måske også noget, du kan dele nogle ting med, som du allerede har gjort.
Du fortæller ikke, om du har talt med din klasselærer (eller anden lærer) om din oplevelse af at føle dig udenfor..? Jeg tænker, at det måske kunne være en god idé at gøre det, således at dine lærere er opmærksomme på, hvad der sker i de forskellige pigegrupper, og at de på den måde kan støtte dig og de andre piger i at have det godt i skolen. Mon du kan det..?
Måske kan dig og et par stykker af de andre piger sammen gå til jeres klasselærer og fortælle om jeres oplevelser - på den måde kommer du ikke til at stå alene.
Hvis det stadig er svært for dig at overskue, kan det måske være en hjælp at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
Super at du dyrker så meget sport. Selvfølgelig skal O ikke ødelægge det for dig. Du skal bare behandle hende som de andre holdkammerater, og så kan du måske bruge lidt mere tid på de andre piger, du har det godt med på holdet. Du behøver ikke at være afhængig af O. Jeg tænker, at du inde i dit hoved skal lave en aftale om, at du ikke vil være afhængig af O og så øve dig i det, selvom det er svært.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Måske har du en ven, som går igennem en svær periode?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.