Brev
Ensom
Hej jeg er en dreng på 12 år.
Jeg er en af dem der har været i klassen mest men også den der er blevet mobbet mest.
Og jeg er rigtig forviret nu hvor at folk i min klasse har taget kvælertag på hindanen og jeg føler mig ikke tryk mere
Jeg er forvirret og ensom..
Mvh En dreng på 12 år
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år
Det lyder slet ikke godt, at de ting sker i din klasse. Jeg kan godt forstå, at du ikke føler dig tryg. Det skal jo stoppes, så alle er trygge igen.
Har du mon talt med dine forældre eller din klasselærer om det?  Det, synes jeg, at du skal gøre. De voksne skal altså hjælpe jer. Derfor er det vigtigt, at de voksne ved det.
Når du synes, at det er utrygt at gå i din klasse, så er der helt sikkert også andre, der har det sådan. Men de siger det nok ikke højt, fordi de er bange.
Sådan er det ofte i klasser, hvor der er mobning, og hvor man er voldelige overfor hinanden. Din klasse har brug for vosken hjælp til få det godt, for det kan og skal I ikke selv klare.
Man kan godt lave en aftale med sin lærer eller sine forældre om, at ingen får at vide, at du har fortalt, hvad der sker i klassen. Så de andre ikke kommer efter dig på grund af dét.
Din lærer kan sagtens snakke med klassen om ting, og fortælle at læreren selv har lagt mærke til, at der sker ting i klassen. Så det ikke pludselig er din skyld. Forstår du?
Der skal voksenhjælp til at få en klasse til at fungere, og det synes jeg, at du skal bede om.
Og så skal du tænke på, at de af dine klassekammerater, der tager kvælertag og mobber, heller ikke har det godt. Hvis de havde det godt, ville de ikke mobbe og tage kvælertag, som de gør.
Der er nok også en AKT- lærer på din skole,, som hjælper klassen med at stoppe mobning og få det godt med hinanden.
Og en sidste udvej: Hvis du allerede har talt med dine forældre og din klasselærer, og intet har hjulpet, så synes jeg, at du skal tale med dine forældre om et skoleskift. Det kan ikke være meningen, at du skal blive ved med at gå i en klasse, hvor du ikke har det godt, og hvor problemerne ikke bliver løst.
Hvis du har brug for at tale lidt mere om det, må du meget gerne ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111. Det er gratis, og du er anonym. Det kan du overveje. Vi vil rigtig gerne tale med dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen