Ensom

Hej.
Jeg er en pige, der går på gymnasiet. Udefra set bør jeg ikke have noget at være ked af det, da jeg har en dejlig familie jeg elsker, har en rigtig god veninde, klarer mig godt i skolen, har læseferie. Om aftenen hvis jeg sidder alene, kan jeg godt bryde helt sammen. Jeg sidder bare og græder og føler mig rigtig ensom.

Jeg har læst nogen steder, at det kan være en depression. Men jeg kan ikke helt forstå hvorfor jeg skulle have det. Men det er i hvert fald en rigtig ubehaglig følelse bare og sidde og græde. Jeg bliver så ulykkelig uden overhovedet at vide over hvad. Jeg tror det er ensomhed, men jeg er faktisk ikke engang sikker.

Jeg kan ikke lure hvad der ligger til grunde for min tristhed og gråd som kommer nogle gange. Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det, udover mit forsøg her. Jeg tror bare jeg havde brug for at komme ud med det. Er det noget i har hørt om før???

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige, der går i gymnasiet

Tak for dit meget flotte, beskrivende brev omkring, hvordan du har det. Jeg kan godt læse, du ikke har det godt lige nu, men tænker at det er flot, at du har haft overskud til at skrive til os.

Du spørger, om det kan være en depression. Det ved jeg ikke, om det er, men hvis det er en tanke, der bekymrer dig, så synes jeg, du skal gå til din læge og snakke med ham eller hende om det. Lægen vil i samtalen kunne stille dig en masse spørgsmål til dit liv og vil kunne vejlede dig.

Det er ikke ualmindeligt at man i perioder er trist, især ikke, hvis man føler sig ensom, og det behøver ikke være tegn på en depression. Jeg ved, du deler de følelser med mange andre unge på din alder, som også har et liv, som ikke skulle gøre dem triste, når de selv kigger ind i det, men alligevel føler de en tristhed.

Jeg tænker, det er, som du selv skriver, en rigtig god idé at få alle dine tanker ud af dit hoved. Du kan måske skrive dem ned i en lille bog? For nogle kan det lette lidt. En anden ting der kan hjælpe, når man bliver ramt af tristhed, kan være dyrke motion, løbe en tur, cykle en tur eller hvis der er anden sport, du godt kan lide. Mon du kunne finde overskud til det?

Måske kunne det også være en hjælp for dig at ringe til din veninde, når du bliver trist. Jeg ved godt, at det er det sværeste tidspunkt at være social, men tit handler det om at komme væk fra sine tanker og få en anden god forstyrrelse ind.

Du skriver, at du har en dejlig familie. Det er godt at læse. Kunne det tænkes, du kunne snakke med dem om dine følelser, så de kan blive en støtte for dig? Det er vigtigt, du lige nu får noget hjælp til at komme væk fra din tristhed. Det er ikke rimeligt, at du skal være alene om det. Tit hjælper det også at få sagt tingene høj til en voksen, som kan hjælpe med at tage ansvar for dig.

Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111 eller logge på UngeChatten og, hvor der sidder voksne klar til at snakke/ skrive med dig.

Kærlig hilsen Børnebrevkassen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.