Brev
ensom
hej
jeg har nogle problemer med at jeg er ensom i skolen.
jeg føler jeg ikke har nogle rektige venner, jeg bliver altid den der er tilovers. f.e.x. når vi laver grupper med to i så står jeg altid alene til sidst. og skal mases ind i en gruppe. jeg føler at mine eneste rektige venner er min familie
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Det lyder ikke rart, at du føler dig ensom i skolen. Godt du har en familie, hvor du har venner. Men du skal jo ikke gå og have det sådan i skolen. De andre elever må ikke holde dig udenfor. Mon din familie kan hjælpe dig med at tale med din lærer? Dine lærere skal nemlig hjælpe, så alle i klassen har det godt.
Din skole skal have en 'antimobbeplani'. Det er en plan for, hvordan I kan få det godt sammen i klassen. Og ingen bliver holdt udenfor eller mobbet. Det er de voksnes ansvar. Derfor er det vigtigt at lærerne ved, hvordan du har det i skolen.
Måske er der en lærer, som du synes er god at tale med? Din lærer skal nemlig gøre noget, hvis du fortæller, at du føler dig ensom i skolen. Det er lærerens ansvar at hjælpe til, at klassen får det bedre sammen.
Når man har det svært, kan det være rart at snakke med andre om det. Det lyder som om, du har det rigtig godt med din familie. Mon du kunne snakke med dem om, at du føler dig ensom? Du kan måske vise dem dit brev og mit svar, så de kan hjælpe dig med at få snakket med din lærer.
Jeg synes ikke, at du skal gå alene med det her mere. Derfor håber jeg, at du får mod på at få det sagt til din familie og din lærer. Du kan også ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111.
De varmeste hilsner fra BørneTelefonen