Ensom

Hej BørneBrevkassen
Jeg har Gået på samme skole i 9 år, nu går jeg i 8. Men jeg er begyndt og føle mig ensom. Jeg vil godt flytte til en anden skole, men mine forældrer synes ikk det nogen god ide. I min klasse snakker jeg med 4-5 stykker af pigerne men ligeså snart vi har frikvarter ses pigerme fra min klasse med pigerne fra parallelklasserne og dem snakker jeg ikke med….

Jeg står der bare, fx siger de andre piger hej til pigerne fra min klasse og krammer dem og går videre, eller også når jeg står sammen med dem, snakker de om at være sammen og så aftaler de det og mig, jeg står bare. Så det er kun når vi har frikvarter, og selvfølgelig når vi har fag som billedkunst, musik og idræt, eller hvor man skal være sammen på tværs af årgangen at jeg ikke har nogen at være sammen med. Jeg er en meget genert pige.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Tak for dit brev. Ud fra dit brev kan jeg forstå, at du oplever dig selv som en meget genert pige. En pige som er begyndt at føle sig ensom, og derfor ønsker at flytte skole, hvilket dine forældre ikke bakker dig op i.

At flytte skole kan vise sig at være en god idé, og det kan vise sig at være en dårlig idé. Og problemet med det, er at man desværre aldrig kan vide det på forhånd...

Der er forskellige mulige scenarier, fx kunne man sagtens forestille sig, at det kunne give dig en ”ny start”. Det kunne måske give dig mulighed for at komme ud af din rolle som den generte pige? Det vil kræve noget af dig, men det kræver jo allerede meget af dig, at være på den gamle...

Det er ikke til at vide, hvad der vil ske. Måske bliver problemet ikke mindre på en anden skole, hvis der også der er en meget fasttømret pigegruppe, som det kan være svært at komme ind i? Måske det vil blive en super oplevelse for dig? Det vides simpelthen ikke.

Du skriver ikke noget om, hvorvidt du har andre veninder/venner uden for skolen? Måske du har nogen interesser, som du kunne bruge noget fritid på, og derved få dig en større omgangskreds?

Jeg vil også mene, at det nok var en god idé, at du fik en snak med din lærer, hvis du har en, som du har tillid til. (Han eller hun ville måske også kunne hjælpe dig med at få talt med dine forældre, hvis ikke det er muligt for dem at ændre på tingene over i skolen..?)

Det kunne måske være en idé, at din lærer brugte tid i klassen på at tale om, hvorledes vi oplever hinandens kropssprog. Fx det at lave aftaler foran andre og vende sig bort fra én i gruppen som du fortæller, at du oplever. Jeg kan godt forstå, at det må føles forfærdeligt, at blive valgt fra på den måde. Har du mon prøvet at tale med pigerne i din klasse om, hvordan du oplever det? Måske det ville hjælpe?

Kunne det tænkes at du sammen med en af de piger, som du taler med fra din klasse, kunne arrangere en pigehyggeaften, for pigerne i klassen og parallel klassen? Måske du også kunne tale med dine forældre om det?

Jeg tror, det er meget vigtigt, at dine forældre forstår og er med på, hvor meget det fylder for dig. Måske du skulle prøve at vise dem dette brev? Nogen gange kan det være lettere at tale sammen ud fra noget på skrift? Måske I sammen kunne kigge på hvad der er af andre skolemuligheder i nærheden? Måske det var en idé, at du fik dine forældre med til et møde med din lærer, så de er med på, hvad det gør ved dig.

Jeg håber, du kan bruge mine råd til noget. Du er altid velkommen til at skrive igen, eller du kan ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive på BørneChatten, hvor der begge steder sidder rådgivere, der gerne vil tale med dig.

Bedste hilsner BørneBrevkassen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.