Ensom

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Mange tak for dit brev, hvor du fortæller, at du føler dig ensom.

Lad mig starte med at sige, det er dejligt at læse, du nu igen er klar til at gå i skole efter skaden, det håber jeg er fordi du igen har fået det bedre.

Nu skriver du ikke, hvor gammel du er, men du skriver, at du går i skole, og at du går i en klasse, hvor du føler, du har rollen som den stille pige.
Det er ikke din skyld

Først og fremmest kan jeg garantere dig, at det ikke er dig, der er noget galt med. Der er derimod noget i din klasse, som ikke fungerer, som det skal. Og dét er ikke din skyld.
Det at blive mere udadvendt handler ofte om at føle sig tryg i fællesskabet; om at føle, at man har noget at til fælles med andre, som man kan dele med dem, fx interesser, tanker, følelser og meninger. Og det kræver ofte, at man ved noget om hinanden, fx hvad man hver især godt kan lide eller ikke kan lide, hvad man hver især er god til eller ikke er god til, etc.

Din klasselærer kan hjælpe
Har du mon fortalt din klasselærer, hvordan du har det? Hvis ikke, er det vigtigt, at du gør det.
Det kan nemlig være super svært selv at ændre på den rolle, man har i en klasse. Man kan jo ikke bare gå fra at være stille til pludselig at tage en masse initiativer til at tale med nogen. Hvis det var så nemt, så havde du sikkert gjort det for længe siden.

Selvom du er sammen med dine klassekammerater hver dag, så lyder det ikke som om, at du kender dem særlig godt, og det lyder som om, du føler, at du står udenfor klassens fællesskab. Så selvfølgelig kan du ikke bare hoppe ind i en tilfældig samtale.
Det er her din klasselærer kan gøre en indsats. Han eller hun kan hjælpe det på vej ved fx at give dig en sidekammerat eller en gruppe, du fagligt passer godt sammen med. Så kan I samarbejde om det faglige, og måske på den måde bliver det nemmere at tale sammen.
Samtidig kan læreren også holde klassemøder eller planlægge aktiviteter, hvor trivsel i klassen er omdrejningspunktet.

For at det kan lade sig gøre, er det vigtigt, at du får fortalt, at du ikke trives. For det er faktisk skolens pligt at sikre, at alle elever trives.
Jeg synes derfor, at du skal fortælle din klasselærer, hvordan du har det, og at du rigtig gerne vil have hjælp til at ændre på situationen.

Dine forældre kan hjælpe
Har du mon talt med dine forældre om det?
Det er vigtigt, at dine forældre ved, at du går med en følelse af, at du ikke har nogen at tale med og derfor føler dig ensom.
Når de ved, hvordan du har det, kan de tage kontakt til din klasselærer, eller I kan gøre det sammen, så der kan lægges en plan for, hvordan du får det bedre i klassen.

Måske kan dine forældre også hjælpe dig med at få arrangeret du tager en eller et par piger med hjem fra klassen, hvor I kan hygge og lære hinanden lidt bedre at kende. Måske de kan hjælpe med I holder en filmaften, hvor I serverer lidt hyggeligt at spise, ser film og kan få snakket lidt sammen, hvad tænker du om den ide?

Skolens AKT-lærer kan hjælpe
Alle skoler i Danmark har en AKT-lærer (Adfærd, Kontakt, Trivsel), som hjælper de børn eller de klasser, hvor der er noget, der ikke fungerer. En skole har nemlig pligt til at sørge for, at alle dens elever har det godt.
Dels kan du få nogle samtaler med AKT-læreren, og dels kan denne også arbejde med klassen som helhed.
AKT-læreren kan også holde møder med dig og dine forældre og din klasselærer. Det er altså en person, der hjælper alle omkring dig med at hjælpe dig til at få det bedre.

BørneTelefonen kan hjælpe
Til sidst vil jeg lige fortælle dig, at du altid er velkommen til at tage kontakt til BørneTelefonen på 116 111, hvor du kan få en snak med en frivillig rådgiver. Det kan du gøre på telefon, på sms eller på chat. Der er gratis, og du er anonym.

Jeg kan også anbefale du går ind i vores brevkasse, hvor du kan læse breve og svar fra andre unge, der føler sig ensomme, måske du kan bruge nogle af disse råd, du gå ind via dette link: https://bornetelefonen.dk/brevkassen#filterToggle.

Jeg vil ønske dig held og lykke med det. Jeg er sikker på, at dit problem godt kan løses, hvis du får talt med dine forældre og din klasselærer om det.
Stort knus til dig fra
BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.