Brev
Ensom
jeg tror jeg er ensom for jeg har lavet en fantasi verden hvor jeg er en anden og nogle gange er det så slemt at jeg kommer til at overbevise mig selv om det er rigtigt
hvad skal jeg gøre
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev, hvor du skriver om din fantasiverden og din ensomhed. Du fortæller, at du meget af tiden lever i en fantasiverden, som kan være svær at komme ud af igen. Jeg kan godt forstå, at det er dejligt at drømme sig væk ind i en verden, hvor tingene er lige sådan, som du godt kunne tænke dig.
Det er meget almindeligt, at man fantaserer om en, som man f.eks. godt kunne tænke sig at være som. Det lyder som om, du er god til at fantasere og forestille dig andre verdener. Jeg tænker på, om det mon ville være godt, hvis du skrev dine fantasier, dine historier ned? Måske som en dagbog? Det kunne måske også blive til nogen gode stile, som du kunne bruge i dit skolearbejde? Jeg ved ikke, om det måske kunne være et forsøg værd?
Du fortæller, at du føler dig ret ensom. Er dine fantasier mon startet, efter at du begyndte at være ensom? Måske kunne det være godt, hvis du kunne begynde at være noget mere sammen med andre, så du ikke føler dig så ensom..? Er der mon nogen af de andre piger fra klassen, som du kunne lave noget sammen med? Eller har du nogen interesser, som du kunne begynde at dyrke i din fritid? Ofte er det nemmere, at blive venner, når man er sammen om noget.
Jeg tænker også på, om du mon har snakket med nogle voksne om, hvordan du går og har det? Ved dine forældre mon, at du føler dig ensom og lever i din egen fantasiverden? Eller er der nogle andre voksne i dit liv, som du kan snakke med? Det kunne være din lærer eller evt. sundhedsplejersken på skolen? Kunne du måske tale med en voksen i din nærhed?
Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale med en rådgiver om dit liv.
Held og lykke og kærlig hilsen BørneBrevkassen
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Måske har du en ven, som går igennem en svær periode?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.